Sociala medier - vilka använder ni?

Idag finns en uppsjö så kallade sociala medier. Vissa av dem är bredare, andra är smalare. Flera av dem är flexibla. Med det menar jag att de går att använda till ganska olika saker. Beroende på vem kan följer eller är vän med kan innehållet styras till att bli ganska olika.

Frågan här är vilka sociala medier du använder och till vad du använder dem. Jag menar nu på detaljerad nivå och det är alltså inte alls självklart vad t.ex. Facebook eller Linkedin fyller för syfte just för dig.

Min egen lista ser ut så här:

Facebook

• Vara med i grupper med olika teman, typ nyheter om Ukrainakriget
  • Följa offentliga personers uppdateringar
  • Köpa och sälja saker på Marketplace
  • Få uppdateringar om nuvarande vänners liv
  • Tidigare använde jag Facebook för att hålla ordning på skolkamrater etc. men de flesta i min generation verkar ha minskat sin aktivitet på Facebook

Linkedin

• Få uppdateringar om nuvarande och tidigare kollegors yrkesliv
  • Vara “vän” med offentliga personer som jag inte känner personligen
  • Få inbjudningar till jobbrelaterade seminarier etc.
  • Jag använder inte Linkedin till att söka jobb och har aldrig gjort det

Instagram

• Titta på restaurangmenyer eller liknande
  • Följa ett mindre antal bekanta som är mer aktiva där

Webbforum

• Här avses alltså Rikatillsammans, Flashback, Familjeliv och alla andra liknande forum. Jag vet inte hur många det finns totalt sett. Jag räknar bort smalare forum om frimärkssamlande eller annat extremt nischat.
  • Ställa frågor om allt möjligt
  • Specifikt för Flashback: Få veta att “Den kände politikern” som fällts för sexköp/korruption/pedofili heter Anders Karlsson och bor på Almvägen 2 i Markaryd

Youtube

• Titta på instruktioner för fix med bilen
  • Ta del av recensioner av blandade grejer
  • Lyssna på musik med reklam

X-Twitter

• X-Twitter har ju varit stort men verkar vara på nedgång. Kanske är Bluesky eller något annat är bra för samma ändamål?
  • Ta del av kulturkriget där olika offentliga personer svingar storsläggan mot varandra

Detta var alltså mitt försök att sammanfatta vilka sociala medier jag använder och till vad jag ser dem som användbara för mig. Det vore intressant att ta del av andra varianter, alltså om någon använder ytterligare sociala medier och/eller har hittat andra vettiga användningsområden.

None. Detta är undantaget.