Prisintervall 44 - 56 SEK minsta investering 150 aktier. Bra eller anus? Jag ogillar intervallsteckningar, har väl inte förstått varför man gör så, tycker det känns spekulativt och ger ett velande intryck.
Noteringsaktuella Truecallers anställda och chefer ska nästan avyttra hela sina innehav i samband med börsnoteringen. Samtidigt säljer även storägare och grundarna delar av sina innehav, rapporterar Di Digital.
Jag har inte läst hela prospektet ännu, men det lutar åt att teckna. Extremt stor organisk tillväxt, flera intäktskällor, tillväxtpotential i många marknader för att nämna några saker.
Om man tittar rent tekniskt så har ju i princip alla noteringar på Nasdaq Large cap gått upp första dagen och även på lång sikt (Affärsvärlden). Det var även nån här på forumet som hade gjort en liknande analys i Excel.
Jag har nosat på prospektet och kommit fram till att de värderar sig till
P = 18722 MSEK (räknat på 50 kr per aktie - mitten i intervallet)
P/S = 25
P/E = 135
(rullande 12 månader)
Jag tycker multiplarna är höga även om tillväxten är god. Jag är nog allmänt skeptisk till appar och bolag som är beroende av annonsintäkter. Jag föreställer mig att det enkelt kan komma en konkurrerande app.
Indien är en mycket viktig marknad för True Caller. Det är antagligen bra. Gigantisk marknad. Men jag kan inte bedöma marknaden för appar i Indien.
Så här skrivet DI:
“Truecallers anställda och chefer i ledningsgruppen, utöver grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, säljer i princip samtliga sina aktier vid bolagets börsnotering”
Jag avstår enbart för att jag inte tror på en framtid för typen av tjänst. Traditionell mobiltelefoni är på utdöende och få svarar på okända nummer i alla fall. Dessutom finns det ju redan en uppsjö av appar som gör samma sak.
Jag är inte så kunnig när det gäller finanserna, men jag har ganska bra koll på tech-industrin. Man ska komma ihåg att Truecaller främst är en tjänst för utvecklingsmarknader och där är situationen väldigt annorlunda. Traditionell mobiltelefoni är enormt och växer mer och mer, och det är långt kvar innan det kommer ersättas. De verkar ha flera tjänster och flera intäktskällor på gång. Att det finns andra appar som gör samma sak är inget problem i sig – konkurrenterna är snarare Google och Facebook som är i samma storleksordning som Truecaller när det gäller användarbas, och de har försökt sig på att erbjuda liknande tjänster men de är inte så stora i de marknaderna.
Jag tycker detta är ett intressant bolag som nu har chansen att ta en gigantisk industri som till 2025 beräknas vara värd 75 miljarder dollar (om jag inte minns fel). Truecaller är marknadsledande för att inte nämna att det är top tio kommunikations app i världen och top 3 i Indien. Då som tidigare nämnts är detta en stor notering och största tech noteringen i Sveriges historia kan vi förvänta oss bra tryck. Jag kommer att teckna,
Provade deras app när jag bodde i Indien för några år sedan. Inte fungerade det för mig inte. Slutade som man brukar göra i utvecklingsländer - man svarar bara om man känner igen numret/personen - de andra får lämna meddelande så ringer man upp. Samma taktik kör jag numera i Sverige. Funkar bra.
Intressant @Penzance. Kan någon som har tillgång till hela texten berätta mer?
Ärligt talat skulle jag kunna lösa en prenumeration på DI för att läsa texten, problemet är att de efter uppsägning ringer i månader och tjatar att man skall börja prenumerera igen, i tid och otid! Kanske borde jag skaffa truecaller appen?
Berätta lite mer om varför man gör så i utvecklingsländer?
Till er båda: Det finns personer som likt mig i princip måste svara oavsett om jag känner igen numret eller inte, man kan inte förlita sig på mobilsvar, av ett antal anledningar. Så man kan inte generalisera just er livssituation.
Nej, det är riktigt. Man kanske inte heller din måste-svara situation?
Jag uttalar mig för egen del. Tecknar inte för jag inte uppskattar tjänsten plus de rätt graverande flaggorna med ledning under utredning och en annan dömd för insiderbrott.