Köpte 1 aktie i Meta, bra eller dåligt?

Passade på att köpa 1 aktie i Meta efter att deras rapport hade presenterats och aktien rasade med 24%. Dock känns det osäkert med tanke på att deras MetaVerse satsning verkar floppa, men det kan ju lika gärna ta fart och vända positivt. Känns som det var ett bra läge att passa på, men jag vet inte vad ni tycker.

Fler som investerat i Meta nyligen?

Vad tror ni om framtiden för Meta?

Helt ärligt? Jag tror detta är början på ett långsamt och plågsamt fall. Deras tjänster verkar inte efterfrågas och de som används kostar ingenting etc.

Eller så är det bara för att jag tycker att Mark verkar vara ungefär lika charig som Jeff Bezos. Det kanske färgar min åsikt. Det Meta jag äger ägs via indexfonder.

7 gillningar

Jag håller med. Med fingret i luften uppfattar jag för övrigt att den allmänna teknikhypen dalat rejält. Min generella spaning är att folk är rätt tekniktrötta och ingen blir längre genuint intresserad av nästa iPhone. Unga har inte den nyfikenheten på teknik, inget tekniskt känns längre som ett erbjudande om en spännande och okänd framtid.

3 gillningar

Jag har tyvärr inget förtroende för Meta just nu. Lyssnade på någon analytiker som sade att de under kvartalsredovisningen bara pratade om framtiden (metaverse) och knappt något om historiken. Som om de helt släppt förhoppningen om sin ursprungliga affärsidé om annonsintäkter. Eftersom metaverse kommer att ta åratal (året 2030 nämndes) innan det kan bli lukrativt, om ens överhuvudtaget, är det för mig en högst riskabel aktie att äga just nu.

Meta är en annonsverksamhet som lever på att lura folk att ge bort sin privata information till dem. Meta har de sociala plattformar som växer minst, har högst medelålder bland sina användare och insett detta. Det är därför de lägger alla sina ägg på ”Metaverse” som inte kommer gå med vinst på evigheter om det någonsin kommer göra det. Deras satsning kostar cirka 30 miljarder. I kvartalet. Rakt ut genom fönstret. Lägg till att efter Apples begränsning av spårning på deras enheter rasade annonsförsäljningen för Meta och alla andra liknande företag. De ligger på 5:ans växel uppför Mount Fiji. Snacka om motvind.

Vill du köpa en aktie i ett företag vars ekonomi bygger på annonsförsäljning kan jag istället rekommendera Pinterest eller Alphabet.

3 gillningar

Du har alltså investerat 1100kr och vill ha råd om hur det ska gå?
-Du har begränsat förlusten till 1100 om de konkar.
-Om allt går bra i framtiden och Meta går upp 10ggr i värde på 15år så har du tjänat 10’000 kr. Inget som kommer förändra ditt liv direkt

15 gillningar

Jag har en massa investerat i Meta via indexfonder, men just Meta är anledningen till att jag senaste åren haft en gnagande känsla att jag kanske skulle undervikta USA.

4 gillningar

Felet som Meta gör är att de satsar allt på framtiden utan att ta hand om det nuvarande intäktsflödet. Ni som känner till Sigmoid-kurvan förstår nog att de var lite sent inne på nästa satsning och nu försöker de komma ikapp och samtidigt hoppas på att alla investerare är beredda på att ta den smällen nu för att sedan tjäna på det senare. Problemet med den strategin är att vi inte vet i förväg att metaverse är framtiden. Det är därför företag generellt satsar på ny teknik i bakgrunden och sedan hoppas på att något av dessa initiativ sedan tar fart. Ofta tar de fart först efter många år. Ett exempel är iPhone som sågs som en revolutionerande produkt när den lanserades men som tog väldigt många år innan den faktiskt kunde göra Apple till den gigant de är idag. Tills dess fortsatte Apple att satsa på sina datorer och MP3-spelare.

Sigmoid-kurvan kan användas för att visualisera att man innan den nuvarande produkten tappar marknadsandelar vill bygga upp och börja sälja en ny produkt som kan ta vid.

2 gillningar

Jag var en gång på meta (då fb) när dom fortfarande hade sina gamla kontor. Baksidan av den ikoniska skylten med tummen upp utanför kontoret hade kvar sin sun microsystems logga på baksidan. Anledningen var att dom inte skulle glömma att även drakar faller till slut.

Jag tror någon på meta glömt bort sin egen visdom.

Kommer meta resa sig igen? Kanske. Men det är inte alls självklart.

4 gillningar

Därför köper man global indexfond för att slippa tänka på bolags risk :+1: . Meta bara 0,74% totalt :wink:

6 gillningar

Eller så köper man de bolag man gillar, tror på eller tror kan göra en turnaround, som ingår i globalt index, för att göra sin egen index fond :grinning:

Jag har 10 av de bolagen du visar och aktivt valt bort de andra. JFB exkludering :joy: Ja, jo, jag vet. Det ÄR i lekhinken om än med ca 15% av vårt totala kapitalet. Stretchat eftersom det mesta ändå är sådant man har via global index och rätt safe typ.

Faktiskt plockat på mig lite Meta. Tänker att de inte kan vara helt dumma i huvudet som ändå byggt upp bolaget och på sikt kan vända skutan, även om poletten kring spenderingar inte trillat ner än och även om annonsmarknaden kommer att vara tuff närmaste åren.

P/E 9, P/cashflow 5, EV/EBITDA under 8, långa skulder/EK 16% är lite för billigt för mig att motstå en firma som når 3.7 miljarder månniskor genom FB, WhatsApp och Instagram.

2 gillningar

Verkar som det finns en del som borde söka jobb på Facebook här, med tanke på alla insikter. Tror Mark skulle uppskatta den hjälpen.

Skämt åsido, jag tror på Facebook.

1 gillning

Jätte bra :+1:. Då behövdes knappast någon annans tanke om man tror på något själv :ok_hand:. Men då får du se till gå in i Meta lite tyngre för att det ska ge ordentlig avkastning på sikt :person_tipping_hand: . Mark behöver knappast hjälp i från oss då han klarar sig ganska bra på egna månads inkomster utanför Meta aktie investeringen :joy::wink: . Det finns tillräckligt många sociala medier beroende att han klarar sig skaplit eller hur :grin::wink: ? Själv tror jag på breda global index och investerar 100% i det istället för att plocka det bästa ifrån index :+1: . Då slipper jag tro på något och då får det bli hur det blir långsiktigt :ok_hand:

2 gillningar

Skulle vara intressant i diskussionen varför du tror på Meta?

Lycka till! Eftersom du tror på Facebook hade du ju inte ens behövt ställa frågan i detta forum då inga av varningarna här hade fått dig att ändra uppfattning. Jag tycker du ska köra all-in och köpa på dig betydligt mer i Facebook.

Skämt åsido, jag tror inte på Facebook.

3 gillningar

De lägger alla sina pengar på detta, då deras verksamhet idag tappar marknadsandelar och det kommer bara accelerera. Det är nu två kvartal i rad där deras vinst minskar. Vilket inte hänt sedan starten. De har peakat. TikTok och Youtube äter upp Metas plattformar med överraskande hastighet. Apples spårningsförändringar på sina enheter gjorde att Facebooks SMB-plattform imploderade. Det är mycket som går helt fel för dem och som de inte kan kontrollera själva.

Att spara pengar hos Meta är med andra ord milt sagt modigt :slight_smile: .

3 gillningar

Ja det är storyn som säljs och som ligger bakom raset. Instagram och WhatsApp pratas det mindre om i dessa negativa termer.

Vi gamlingar på FB kan ju också vara intressanta för annonsmarknaden. All konsumtion är ju inte 20 something eller yngre.

Klart att metaverse satsningen borde ryka, vilket är det jag menar med att inte ha insett läget än.

Om man ska vara comtrarian så kan man inte satsa när alla vill in i bolaget. Mitt bett är att de inser situationen och ändrar riktning.

Inget större bet. Jag lägger sällan mer än 1% av kapitalet i en position :slight_smile:

1 gillning

Tycker Marques Brownlee var lite för väl positiv till Metaverse… Kändes väldigt köpt.

Och den enda negativa åsikten “Meta kontrollerar allt” är positivt för investerare. :joy:

1 gillning

Gamlingar gillar även köpa fallande kniven Meta i lekhinken :joy::partying_face::person_tipping_hand: ! Haha . Vet själv när jag var överlycklig när någon aktie tappade över 20% på en dag då nappade jag med köp på en gång. Det var goda rena aktie tider impuls köp ,vilken känsla just då. :grin::wink::partying_face: .

Får hoppas att det inte var i februari när Meta föll med 20% första gången. De som köpte då för att aktien var ”billig” är nog inte så glada idag. :wink::smile:

1 gillning