Köpte 1 aktie i Meta, bra eller dåligt?

Jag har slutat spela med rena aktier för 8-9 år sedan :partying_face:

1 gillning

På den tiden hade jag majoriteten 90% av aktier som jag skulle behållit till pensionen bland annat Investor, Industrivärden,Lundberg,Kinnevik, Latour, :+1:
Volvo ca 73kr st om jag mins rätt. Idag kostar den lite dyrare eller hur :joy: ?

1 gillning

Om man ser det som ett spel så är det bra att avstå.

1 gillning

De riktigt bra investement aktier skulle jag kunna köpa även idag men då skulle jag behålla i de till pensionen . Då är det riktigt bra. Men köpa/sälja kortsiktigt samt köpa andra rena högrisk aktier om man har läst på BS Di börssnack är inget att rekommendera :+1: . Du vet nybörjare utan långsiktighet :grin: . Baktanke var alltid att vara långsiktig men det går lätt sälja/köpa på sekunden och då vill man göra affärer sälja dyrt och köpa något annat som är billigare utan att veta att det är billigt :joy: . Nu byter jag globala indexfonder istället :wink: !

Ett av 100+ innehav och inget av dem trillar in av en slump, bara för att de rasat eller för att det var en artikel i DI, utan för att jag tror de är undervärderade. Betoning på tror.

En del går bra, andra inte. Det enda som är säkert är att alla inte blir rätt. Vi får se var Meta står om 10 år. Det är den tidshorisonten jag har på alla innehav. Inget köp och sälj, flippfloppande här inte :grinning:

Det var inte många som trodde på Microsoft 2013 (6X) eller NVIDIA 2016 (9X) … Xen trots stora nergångar under 2022. Så jag tänker att gå emot strömmen kan ibland vara intressant. Betoning på ibland.

Man ska väl ändå ta lite risk i lekhinken ändå va? Annars kan man ju lika gärna skita i att ha den :slight_smile:

2 gillningar

Jag väljer den vägen :wink::grin: . Du vet ändå att jag håller med dig till 99,99% :wink:

1 gillning

Absolut Jacke! Det gör du rätt i men nu handlar ju denna tråden om Meta, eller inte Meta, per definition lekhink :joy::+1:

Klart att man ska ha Meta i Global indexfonden det vill jag komma fram till haha

2 gillningar

Du kanske har mer investerat i Meta än vad jag har med andra ord :joy:

1 gillning

Ca.35000 sek i alla Isk totalt utan att räkna in TP och Ppm :person_tipping_hand: . Det kan jag leva med :sunglasses:

Mycket åsikter här som vanligt det uppskattas. Tur att det är aktier som vi pratar om, där ingen vet hur det kommer gå. Men tack för många och underhållande svar.

1 gillning

Lite roliga åsikter om företaget i den här videon. Titta inte om du gillar Meta och vill inte ändra åsikt :rofl:

Jag har lite svårt att förstå varför alla är så neggiga till visionen. Det är ju hologram a’la StarTrek, ffs :sweat_smile:

Jag har mest kört några spel med den gamla/första Oculus Rift (CV1), men även den har förmåga att flytta en till en helt annan plats som inget annat jag provat.

Jag vill att visionen ska bli verklighet, gärna snart, men jag vill inte att Meta ska vara de som har kontrollen över den. Så man blir kluven. Meta pumpar in massa pengar och har en imponerande samling framtagen teknik/prototyper i sina labs nu (HW/SW) och de driver verkligen området framåt.

Fråga mig inte vad jag tycker om videosamtal…:joy:

Titta på denna intervjun med Mark Zuckerberg, den ger en bra inblick i hans ideer och planer för framtiden. Man behöver ju inte hålla med om det han säger, men det ger i alla fall en bild.

2 gillningar

Men där håller jag ju med dig :slight_smile: Så… :sweat_smile:

1 gillning

Det är lite det jag menar. Inte mot dig men lite som en generell reflektion om forumet … även om denna tråden är rätt städad

1. Alla äger alla de aktier som diskuteras då och då här på RT. Men om någon köper en specifik aktie så betraktas det som, i bästa fall, förkastligt. Trots att alla äger den :thinking:

2. Samtidigt abonnerar de flesta här på tanken att ingen kan spå framtiden. Så hur kan man plötlsigt spå framtiden för en enskild aktie? Rätt ofta då en usel framtid :joy:

3. Ovan på det så är ”lekhinken” en rätt välaccepterad det av RT investeringsfilosofin. Men om någon tar upp enskilda aktieinnehav så idiotförklaras man rätt ofta. Även @janbolmeson mht Storskogen :slight_smile:

Det hänger liksom inte riktigt ihop i min mening och jag tycker inte riktigt forumet kommit dit att vi kan hålla två tankar i huvudet samtidig - en generell vetenskapsbaserat investerings inriktning är bra, men också att vi alla är lite olika, har olika situation, olika bra/dåliga sidor så vi behöver också lite olika sätt att investera.

I mitt fall att lekhinken är det som gör att jag inte är inne och pillar för mycket i det stora kapitalets ”vetenskapsbaserade” inriktning.

Som sagt en generellt reflektion :slight_smile:

6 gillningar

Håller fullständigt med. Kan trösta dig med att det låter likadant på alla forum eller trådar som handlar om aktier. Det är någon slags generell uppfattning om hur eller vilka aktier som är “bra” att investera i. Går man utanför den sfären kommer det ofta kritik från s k “experter” om vilka aktier som anses “osäkra”.

Rätt komiskt egentligen, då inte ens de sanna “experterna” i form av aktieanalytikerna kan sia i framtiden :rofl:

Köp det du tror på själv, och inte vad andra “experter” anser är rätt.

1 gillning

Som tidigare nämnts består deras primära inkomstkälla av annonsintäkter. Det är nu en vikande global efterfråga på annonser eftersom konsumenterna och därmed företagen som annonserar håller hårdare i plånboken. Vi går mot en recession.

Metaverse eller inte tror jag att Meta kan vara intressant att plocka upp när konjunkturen vänder. Jag ser inte några tydliga köpsignaler på kort sikt (6 månader).

1 gillning

Håller med i att det sannolikt blir mörkare före det blir ljusare. Det som är svårt är dock att tajma uppgång eftersom börsen omvärderar i förväg, före fakta. Så man kan inte heller vänta tills det är ”all clear” för då har denna typen av aktier redan rusat.

Den som lever får se. Just nu är Meta extremt oälskad och det brukar vara en bra ”contrarian” indikation. Såklart ska man inte lägga in för mycket kapital i meta eller någon enskild aktie för den delen.