Det jag tänker just kring Meta är att väldigt många analytiker och investerare inte förstår vad deras affärsmodell egentligen är och går ut på. Vilket kan förklara varför de inte alls var med när deras intäkter började dala och nu fortsatt dala. Som vi alla nu sett är det riktmärkena som styr vilket pris en aktie ligger kring och när riktmärkena inte levereras av verksamheten, är det ett ras som blir följden.
Det som tillkommer är just analysen av bolagets affärsmodell i sig själv. Den går ut på att sälja riktade annonser. Nästa steg är att skapa en egen inhägnad trädgård där bara deras fysiska produkter tillåts.
Sälja riktade annonser kräver att man känner till vem varje individuell användare är, vad de tycker, vad de är intresserade av, vad de har gjort historiskt och vilka vänner de har. Med denna information kan man skapa ett nätverk av informationer och bygga upp dynamiska personas kring varje unik individ. För att lyckas göra detta kräver det att man får fria händer vad gäller den tekniska lösningen. Det här är deras problem började för några år sedan.
Den tekniska lösningen är klassificerad som illegal inom EU. Den är dessutom omoralisk då den använder sig av fula knep för att lura alla användare ge upp sin information. Till sist bygger den på att samla ihop information från platser och historik jag som användare inte gett dem tillstånd till, trots detta genomförs denna insamling.
- Webbläsarna införde en inställning som heter Do Not Track (DNT) där jag som användare kan få webbläsaren att inte tillåta tjänster spåra mig över olika domäner.
- Apple införde begränsning i hur deras mjukvara fungerar, för att förhindra spårning mellan appar och besök i den inbyggda webbläsaren Safari.
- EU införde lagar kring privacy i GDPR och eDirektivet som reglerar vad företag får och inte för göra.
Detta försökte och misslyckades Facebook komma runt genom följande aktiviteter:
- Ignorera webbläsarnas inställning vad gäller DNT
- Driva juridiska processer mot Apple
- Driva juridiska processer inom EU mot anmälningar om missbruk av information (GDPR/eDirektivet)
- Sluta skicka klick på länkar i sina appar till enhetens egen webbläsare, för att istället baka in rendering av länken direkt i sin egen app. På detta sätt kan få de in all information de tidigare fått in, med den stora caveaten att detta är precis lika olagligt som deras tidigare försök.
Utifrån detta ovanstående har Facebooks annonsförsäljning fått en lägre kvalité, då den information de tidigare kunnat bygga upp inte längre är tillgänglig för dem.Vilket har lett till att priserna för annonser har sjunkit. När vi sedan lägger på en lågkonjunktur där färre annonser säljs blir det ett sista slag mot deras primära affärsmodell. Detta har gjort att Mark börjat se sig om efter vad framtiden är och skapa den. Det är därför han kommer plöja ned minst 100 miljarder per år tills dess att de skapa en revolution med sitt Metaverse.
De som sitter och analyserar bolag har en del av ovanstående med i sina kalkyler, men långt ifrån allt. Det de främst saknar är en teknisk förståelse över vilka problem Meta har att överbrygga och hur omvärlden gör dessa problems lösningar mer och mer omöjliga. Vad som då återstår är att ändra affärsmodell. Det tar tid och resurser.
Min sista poäng är kring säkerhet vad gäller WhatsApp och andra “krypterade” tjänster Meta erbjuder. Till skillnad från Signal och Apple kan Meta läsa meddelanden som skickats mellan användare och från en användare till en grupp under dessa två villkor:
- Användaren är del av ett företag som valt att ha en mellanhand som skickar meddelanden mellan sina olika slutpunkter.
- Meddelanden som skickats till användare som är offline
Vilket betyder att ingen av Metas produkter kan garantera säker kommunikation.
Med allt detta sagt är Meta en högriskaktie i min bok. Därav mitt tips att köpa Alphabet istället, då Googles intäkter till 70% kommer från annonser. Från ett ekosystem de äger och en tjänst (sökmotorn) som användare frivilligt matar in information i. Alternativt Pinterest som också lever på annonsförsäljning.