LinkedIn - motivation eller stresshets?

När jag fortfarande arbetade på riktigt stängde jag av alla notiser som gick att stänga av och uppdaterade aldrig.

1 gillning

Så många gamla människor (50+) som är på Linkedin och jobbar i typiska ekorrhjulsjobb att jag får ångest av att gå in på sidan.

Svårt att beskriva men jag vill ju se upp till folk som är äldre än mig själv så söker mig mer mot alternativa forum där folk typ sålt allt de äger för att segla jorden runt eller liknande. Får känslan av att de som har riktiga jobb där de gör en skillnad inte är de som är aktiva på linkedin

2 gillningar

Jag jobbade som telefonist ett år. Ren tortyr. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Haha, har inte ens fyllt 42 och kände mig obehagligt träffad :face_with_diagonal_mouth: Får analysera vart det kom ifrån…

2 gillningar

Tycker Linkedin är den bästa plattformen om man vill expandera sina karriärmöjligheter.
Dessutom ett utmärkt sätt att hålla kontakten med gamla kollegor.

1 gillning

Jag tycker LinkedIn är kul. Har betydligt mer intressant flöde där än på facebook/instagram. Massor av häftiga infrastrukturprojekt runtom i världen, filmklipp på tunnlar som sprängs och en hel del aktuella rättsfall som diskuteras.

Däremot är jag inte alls aktiv själv. Blir ändå regelbundet kontaktad av rekryterare.

3 gillningar

LinkedIn har ett värde, inte minst för att bli inspirerad av tyngre profiker och vad deras företag gör för framsteg, samt såklart för att bygga varumärke med relevant innehåll i lagom dos (=less is more).

Dock måste man orka stå ut med inlägg där PK-nivån nått absurda nivåer, ihop med mellanchefers och narcissisters allsköns ryggdunk och plattityder. Det hjälper att blocka många av dessa för att reducera brus och spam. Alltför många delar vidare för mycket skräp.

1 gillning

Jag använder det ibland för att hitta folk, typ “var finns den gamla kollegan nu” eller “vilken titel har personen med det ovanliga namnet på en annan kommun som jag vill kontakta för att få information”. Det jag uppskattar är just basdatan med namn, titel och arbetsgivare. Jag är helt ointresserad av inlägg etc, de känns generellt överflödiga.

Men vet att en vän i IT-branschen blev rekryterad till ett bra jobb via LinkedIn.

2 gillningar

Jag har LinkedIn och uppdaterar när jag får nytt jobb och så men det är mer för att ha ett digitalt CV. Men egentligen är jag bara där för att snoka vad folk i bekant-kretsar arbetar inom.
)

1 gillning

Jag använder det för lite olika saker.

• För att kolla folks profiler för att snabbt få en bild av någon jag ska träffa för största gången.
  • Kolla min egen profil för att komma ihåg när jag bytte jobb
  • LinkedIn Learning för några kurser
  • Hålla kontakten med gamla kollegor, gillar chattfunktionen.

Väldigt sällan jag gör inlägg, men har fått jobb gjort i utbyte att jag blir taggad i inlägg. Så går att spara pengar med LinkedIn :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Använder linkedin när jag letar jobb. Känns som jag måste ha linkedin för att jobben jag letar efter postas där, men annars är sociala medier inget för mig.

1 gillning

Har en profil men är inte särskilt aktiv. Det är i min mening den klart sämsta sociala medie-plattformen med mestadels ryggdunkande och allmänt tröttsamma inlägg.

1 gillning

+1 på den, hade varit skoj.

4 gillningar

Nog den värsta sociala medien jag skådat.

Massa överblåsta egon o titlar, folk som gör långa inlägg om barn, politik och privatliv.

Ryggdunkningar, ingen vågar kritisera.

Som någon tragisk klubb.

Men de är väl lite dont hate the player hate the game över de hela

1 gillning

Jag blev medlem sent på alla sociala plattformar, tyckte LinkedIn då var en trevlig plattform där din yrkesroll var viktigast, det blev en bra stressfri miljö jämfört med FB och andra. Har fler än 1000 vänner, har träffat nästan alla i verkligheten, eller jobbat tillsammans.

Men senaste åren, runt covid så tog “titta på mig, jag är så bra” över även på Linkedin. Började ignorera det innehållet, och då ersatte LinkedIn det med rent bullshit.

Idag är Linkedin en plattform som jag inte längre besöker, jag har ingen aning om vad mina vänner där gör, eller var de jobbar, sådan information går inte fram längre då en annons om hur ett ryskt kärnkraftverk lyckats göra något bra tar över (lite överdrift) eller varför just en viss BH är bättre än en annan (ja, på LinkedIn)

Borde såklart stänga mer kontot, jag är aldrig där, men alla använder såklart Linkedin…

2 gillningar

Ja, vi är mer eller mindre tvungna att använda LinkedIn som säljkanal. Men det är väl mest för att alla andra finns där, konkurrenter. :see_no_evil:

Exakt, håller med till fullo. Känns nästan ovärdigt när man lägger ut något som man dessutom lagt ner mycket tid på och sen får knappt en enda “like” eller kommentar. Upplever också instagram som mycket enklare, även om även det har förändrats i algoritmerna de senaste åren, till det sämre, upplever jag.

Håller med. Det är precis sådär jag känner. Nån sorts avsmak. Företagsskryt, och den som skriker mest…

1 gillning

Precis så som jag upplever det också. Plattformen var fin i början. Ett bra sätt att hitta människor i arbetslivet för samarbete. Men det har gått över i någon hets. Hets att visa upp sig och skylta. Som ett evigt snurrande annonsblad där någon betalar mer för att synas än andra. Jag upplever det så mattande och får en sorts avsmak…
Det har blivit en plattform, ett system, som på nåt sätt främjar också den sämsta sidan av affärsvärlden/människors karriärshets.

Exakt så är det, har du många följare och framstår som framgångsrik med winning behavior så säljer du ditt varumärke bra.

Det är dagens verklighet att man kommunicerar utåt på detta sätt, gilla eller hata det är valfritt.

1 gillning