Eftersom 90% av alla inlägg på forumet är blygsamt skryt förklädda till frågor kommer mitt lilla bidrag här.
Hur göra med alla rekryterare som hör av sig? Sååååå jobbigt!
Nej, men skämt åsido är det två saker. Dels gillar jag inte att ignorera folk. Tycker att det är oartigt. Och dels riskerar jag att missa en genuin chans.
Mitt problem är att det under silly season rasslar in flera propåer varje dag, i många fall riktigt seriöst skrivna. Jag som inte bara kan svara nej tack utan måste ta mig tid pallar inte riktigt med att hantera dem alla. Speciellt som det innebär att faktiskt fundera på erbjudandet i sig och väga det mot vad jag redan har.
I 99% av fallen mynnar “bristen” på utvecklare ut i att det nog inte var nån brist, när jag meddelar löneanspråk för att lyfta på min lata röv.
Så. Hur gör ni andra? Ignorera? Har ni nåt system? Ni som rekryterar, svartlistar ni kandidater som inte svarar? Man vill ju inte bränna broar heller.
Bör tilläggas att det inte handlar om massutskick från brittiska rekryterare.
om det känns som att rekryteraren har tagit sig tid för att verkligen matcha mina kunskaper mot ett jobb eller om rekryteraren är anställd på ett företag jag potentiellt kan vilja jobba på i framtiden så brukar jag tacka för deras intresse även om jag inte är intresserad.
Om det känns som en copy-paste eller ett störigt konsultföretag så brukar jag inte svara.
Det här tycker jag låter som en jättebra idé.
Då kunde man skriva något som:
"Tack för att ni kontaktade mig. Just nu har jag ett arbete som jag trivs väldigt bra med men jag är alltid intresserad av erbjudande på tjänster där jag kan växa som utvecklare och människa.
Det som krävs av en arbetsgivare för att jag ska vara intresserad av att byta från den tjänst jag nu trivs med är:
xxx kr i lön
xxx i kurser/utbildning
xxx whatever
Om dessa möjligheter finns i den aktuella tjänsten får ni gärna kontakta mig igen så kan vi diskutera om vi passar för varandra."
Det skrämmer säkert bort en hel del rekryterare men gör att de som svarar igen nog faktiskt kan bli ett seriöst alternativ för dig.
Man skulle ju även kunna skriva någon mening om att man får många erbjudande och för att inte slösa vare sig din eller rekryterarens tid så uppger man ovanstående “krav”. Fast just ordet krav är nog bra att undvika…
Det enklaste sättet är att uppdatera sin LinkedIn profil. Själv har jag ingen text utan enbart titel, företag och årtal. Gjorde även min titel (som syns under mitt namn) mer diffus. Sedan blev det äntligen tyst från rekryterarna. Man får väl ändra tillbaks om det ser ut som om man kommer behöva söka nya uppdrag i framtiden.
Jag svarar annars på det mesta - Tack, men nej tack. Det kan vara kontakter som är bra att ha när man väl söker nytt igen. Särskilt om man inte har ett stort eget nätverk. För några år sedan kunde det vara så jag fann nya kontrakt. Man skrev helt enkelt till en rad rekryterare som tidigare kontaktat en och någon vecka senare hade man ett nytt uppdrag. Att bränna broar är sällan bra.
Ja, jag försöker göra så och ev lägga på ett överdrivet löneanspråk för att döda tråden. Problemet är att det i 50% av fallen leder vidare till ytterligare diskussion och då börjar det stjäla energi.
Har skrivit att jag ej är intresserad på min profil men det krävs nog som du skriver att helt flyga under radarn. Tar emot lite att smutsa ner profilen bara.
Säkert nån form av FOMO jag lider av eftersom jag egentligen inte är så sugen på att byta. Jobbat på ett gäng bolag, stora som små, och det är iite same same.
Men om man bara uttrycker sig trevligt i ett autosvar så behöver man ju inte känna att det är elakt. Tvärtom är det väl bättre än att ignorera kan jag tycka.
Jag blir lite irriterad på att det inte verkar hjälpa att säga ärligt vad som faktiskt krävs för att man ska vara intresserad av en ny tjänst. Vore ju enklast för alla parter om detta respekterades. De själva slösar ju bara tid på att gå vidare med någon som inte kommer att acceptera ett lägre lönekrav.
Brukar få förfrågningar emellanåt. Har aldrig uppfattat dem som intressanta. Brukar inte svara. Jag jobbar inte i någon “generisk” roll där jag kan få exakt samma uppdrag med högre lön på något annat ställe. Rent hypotetiskt skulle jag säkert kunna få ett intressant förslag men hittills har det inte hänt. Om/när jag fyller på min profil med nya, mer nischade, erfarenheter kan förutsättningarna säkert bli bättre.
Min erfarenhet är att rekryterare trålar brett på linkedin och förvånansvärt ofta inte alls har kollat matchningen ordentligt. Det är dessutom långt ifrån alla som följer upp erbjudanden. Som jag har förstått det ligger det i rekryterarnas ekonomiska intressen att hitta många mer eller mindre relevanta kandidater, de får betalt per kandidat de får fram till en tjänst.
Jag tycker inte att man behöver svara men är man obekväm med detta är det bättre att tydligt markera i profilen att man inte är öppen för förslag. Om de ändå skickar har man verkligen ingen anledning att svara.
Jag tycker det måste vara helt ok att inte svara. Däremot tycker jag det är bra att de flesta headhunter-förslagen kommer via LinkedIn nu. Sist jag ville byta jobb kunde jag titta igenom alla mess som kommit där över åren och skicka svar till de headhunters som verkade vettiga att just nu var jag intresserad av förslag om de hade något som passade.
Det är som mäklarreklamen om att sälja bostaden som kommer i brevlådan, svarar inte på de heller