Jag tänkte vi kunde diskutera och ge tips kring hur man kan ha chans att få ett riktigt välbetalt tjänstemannajobb i dagens Sverige.
Ta som exempel när man skall rekrytera en CFO till ett bolag med 3000 anställda.
Hur går rekryteringen till? Är det upp till arbetssökande att kolla igenom olika företags webbsidor och jobbannonswebbsiter? Annonseras det i tryckta tidningar? Sker det via headhunting? Hur blir man i så fall headhuntad? Sker det istället via kontakter? Vilken typ av kontakter? Från utbildningen, via föreningar, klubbar, informella nätverk, vänner?
Hur går det helt enkelt till? Hur fick du ditt jobb?
För t.ex. 3:an så har ju knappast McK ett offentligt register över sina anställda? Sitter företag och söker på Linkedin och “kall”-kontaktar konsulter, eller hur går det till enligt dig?
De som jobbar med den typen av rekryteringar har koll på marknaden.
Nu är jag inte direkt i CFO-gruppen men inom mitt skrå har jag löpande luncher med olika headhunters. Sen möts man i korridorerna och på konferenser och dylikt.
Världen är inte så stor som man tror.
Det här är de facto väldigt vanligt, inte minst inom offentlig sektor. Person A får ett toppjobb inom en kommun. Snart är person A:s tidigare kollegor rekryterade till alla möjliga roller där. Det behöver inte ske via något regelrätt mygel men jag har själv observerat det här mönstret.
Executive search firmor. Deras kompetens är just att searcha tex en CFO till ett 3000 pers bolag. Stockholm är fullt av dessa bolag. Även om man rekryterar någon man känner används gärna dessa search bolag för att kvalitetssäkra processen och få fram flera kandidater att jämföra med.
Jag känner folk på en rekryteringsfirma som har nischat sig på just det här. Dvs, höga tjänster på större företag. De har dedikerade head hunters för det här men använder sig av flera olika metoder. De erbjuder pengarna tillbaka om inte kandidaten stannar längre än ett år på anställningen sedan. Med andra ord är det viktigt att de presenterar och matchar rätt. Jag hörde att de exempelvis kunde ta ett plan ned till Hong Kong för att möta en VD-kandidat för en intervju, sedan åter hem igen. Så inte bara LinkedIn och sedan vidare till klienten. Det kör intern screening först.
Finns ett annat alternativ också och det är att vara 100% lojal mot en high preformer och sen följa denna uppåt i karriärstegen som dess påläggskalv. Mycket vanligare än man kan tro.
OK. Nu var min fråga ganska snävt ställd kanske, men den handlade inte bara om rekrytering av personer som redan har liknande jobb, utan mer hur man tar karriärkliv (då helst uppåt!), och då främst då det gäller icke-internrekrytering.
Jag har i alla fall tidigare sett betydligt mer annonser för seniora jobb i t.ex. UK, än vad jag upplevde var fallet i Sverige. Dvs jag fick känslan att det sköts mer informellt i Sverige, än vissa andra länder.
Intressant. Frågan är hur man då kommer upp på radarn för dessa rekryteringsfirmor. Jag antar att det kräver mer än en väl ifylld och “rätt” Linkedin profil?
Det jag funderar på är i vilken utsträckning karriärsugna kontaktar dessa rekrytringsfirmor och presenterar sig själva - är det vanligt?