Del av rekryteringsbonus från vän. Hur skatta?

Fick en vän att lova mig 30% av sin rekryteringsbonus när han tipsade om mig på företaget där han jobbar. Han får alltså en bonus om jag blir anställd och han har nu lovat att ge mig en del. :slight_smile: :dollar:

Hur skattar jag för dessa pengar? Antar att det inte är en gåva då de krävt en motprestation.

Inkomst av tjänst?

Din vän kommer att få pengarna och blir tvungen att skatta för dem. Skattesats beror på vännens totala årslön, gissar typ 53%.
Sen får du 30% av hans nettobonus.

2 gillningar

Precis, Gåvoskatten slaktade vi 2005. Så du tar 30% av hans netto.

Intressant.
Så vännen tipsar om ett jobb, och TS säger ”ja, det låter spännande. Men bara om jag får en slant av dig” :joy::nerd_face:

Skulle tro 34% då mig vetligen oftast är operatörstjänster som har rekyteringsbonus idag som har lite lägre lön.

Iaf se nedan för skattesatsen beroende på lön,

Oh nej, IT-branchen är glödhet. Det är inte ovanligt med belopp på 10 000kr → 50 000kr beroende på vem du lyckas tipsa och förmå att börja jobba hos ditt bolag.

Nja…

Regionschefen för stora IT-bolaget: Kunderna skriker efter kompetens! Rekrytera massa seniora utvecklare! Sektionscheferna: Det finns inga sådana på arbetsförmedlingen, vi måste head-hunta.

[… bolaget anställer 5st rekryterare som enbart sitter och försöker jaga rätt på seniora utvecklare …]

De eftertraktade seniora IT-utvecklarna vet sitt värde på arbetsmarknaden. Rekryterarna får fasiken vara lite mer kreativa om de tror att jag ska börja jobba hos dem, och svarar inte ens i telefonen eller på mail.

Sektionscheferna och rekryterarna känner sig pressade uppifrån att rekrytera men lyckas inte.

De frågar sina anställda; “vet ni någon som ni tycker är duktig och som du kan hjälpa till att förmedla kontakten till?”, varvid den redan anställda svarar något i stil med “Mehh… Whats in it for me? Detta har jag inte tid med”. Tillslut tvingas regionchefen inse problemet, och tillsammans med rekryterarna kläcker idén: Vi ska ha rekryteringsbonus! Ge alla anställda 10 000kr per kvalificerat tips, och ytterligare 40 000kr om tipset leder till anställning.

Och så hamnar vi där vi är idag :smiley: :rofl:

1 gillning

Alltså jag är ju fullt medveten om den ganska vanliga företeelsen rekryteringsbonus för redan anställd.
Det som är udda här är ju att TS förutom själva jobbet har förhandlat med sin polare om att få en del av kakan…

Gå på intervjuer för 10000 per gång (delat på två) låter också som ett sätt att försörja sig.

1 gillning

Jag känner flera som gjort så. Jag har själv blivit erbjuden femsiffrigt av en kompis för att börja jobba hos dem. Konstigt och udda, kanske. Men det är något jag ser varje vecka och vet flera vänner som tjänat pengar på varandra när de byter jobb så att säga.

Femsiffrigt, säg 50k, för att BYTA jobb låter inget konstigt, nästan billigt. Det är dyrt att rekrytera, ännu dyrare att rekrytera fel.

10k för att gå på intervju lät mer främmande

Sluta vara så jäkla hemliga med vad lönen är och huruvida man får jobba på distans så kommer det bli mycket lättare få folk orka gå på intervju.

Var bara en snabb spontan tanke när jag ändå var intresserad av företaget och min vän ville få rekrytera mig för att få bonusen. så typ halfwin-win :slight_smile:

Men ni säger alltså att trots att min vän betalar mig några tusenlappar för att jag ska göra något (börja på företag x ) så kan det räknas som gåva? Det har ju krävt en motprestation från mig för att få pengarna. :thinking:

Företaget lär inte ge dig 30% av bonusen utan din vän får 100% och skattar för det.
Sen ger han dig en personlig gåva helt privat.

Standard annars i IT-branschen just nu är att man betalar en rekryterare 3 ggr månadslönen vid en lyckad rekrytering, blir lätt 100 000+ kr per rekrytering, så att komma undan med endast 50 000 kr är billigt.

Jag funderar t.o.m. på när/om man kommer att börja med “signing bonus” i Sverige. Det är väldigt vanligt i IT-branschen i USA, men även generellt i USA för mer avancerade jobb.

Inget konstigt med det tycker jag. Incitamentet blir nästan starkare om man delar på rekryteringsbonusen, man gör varandra en tjänst och dessutom får man sjäv och företaget en bra kollega. Win-win-win.