Hur förhålla sig till rekryterare?

Jag tror man ska ha med sig att många rekryterare skjuter extremt brett, de har nästan ingenting att förlora på att kontakta en person. Även om det blir ett samtal som inte leder någonstans så kan vissa av dom ha mål likt säljare har mål kring antal samtal per månad.

Om jobbet verkar intressant och personen som kontaktar dig har ansträngt sig - svara artigt även om du inte är sugen på att byta nu, annars ignorera.

Hej,

Jag har fått två jobb genom rekryterare som var bra steg upp, så försöker alltid hålla mig väl med dem. Om jag vet ngn som skulle passa deras profil så ger jag dem ett tips. Meddelandena från bra headhunters sparar jag i en viss mapp.

Det som är oerhört coolt med att ha bra kontakter med headhunters är att man ibland kan vända på steken! Vid ett par tillfällen har jag hjälp folk som blivit friställda genom att skicka en rekommendation av personen till de 20 sista jag haft kontakt med. Alla blir supernöjda! Man kan naturligtvis också nyytja dem för egen vinning när man själv blivit friställd.

Mvh

F

Jag får ett par i veckan. De inleder i första paragrafen nedarr skriva att min erfarenhet passar deras jobb. Men det är uppenbart att de bara läst jobbtiteln eftersom vad de söker inte alls passar. I vissa fall har de även förvirrat min jobbtitelb med DN liknande i ett helt annat område.

Att vara rekryterare handlar i långa fall mer om kvantitet, ett stort nät och plocka ut den bästa fisken, istället för kastspö med lasersikte :grin:

Hur gör ni med rekyterarna som ringer istället?

Be en kompis om en deal där ni är ’manager’ åt varandra.
Då ber jag rekryteraren kontakta min ’manager’ Mr. Simonsen och presentera sitt förslag.
Roligt och lukrativt

Den här artikeln pratar just om detta problem/situation och föreslår, som några ovan redan var inne på, att ha ett autosvar som är artigt och förklarande, men också med tydliga punkter vad som krävs för en fortsatt dialog. Han går även in på hur man kan tänka när man får svar.

Förstår problemet men samtidigt är det en möjlighet.
Får ni så här många förfrågningar borde ni på största allvar fundera på att starta eget för då jobbar ju i en bransch med väldigt stor efterfrågan.
Som egen har jag aldrig upplevt förfrågningar som jobbiga och kanske kan ni växa bolaget i takt med förfrågningarna.

Dock relativt svårt i många branscher att starta eget, pga utförliga non compete klausuler i kontrakten men också att det är omöjligt att verka inom branschen som egen.

Ok inser att jag nog har ett för smalt synsätt här då.
Behöver öppna mitt perspektiv. Vilka brancher är speciellt begränsande? Sjukvård?