Jag är trött på alla LinkedIn-influencers och det fejkade företagslivet

Jag är så otroligt trött på hela LinkedIn-cirkusen och det fejkade företagslivet. Varje dag samma patetiska inlägg:

‘Idag är jag STOLT och ÖDMJUK över att meddela att jag tar nästa steg i min RESA som Senior Lead Innovation Digital Transformation Manager!’

Alla dessa självutnämnda ‘thought leaders’ som postar motivational quotes med sin egen bild i bakgrunden. Folk som skryter om hur tidigt de går upp på morgonen för att ‘optimize their morning routine’. Entreprenörer som pratar om sina ‘failures’ som egentligen bara är humble brags.

Och sen alla dessa networking-events där folk går runt med sina visitkort och fejkade leenden, pratar om ‘synergier’ och ‘agila mindsets’ medan de desperat försöker klättra på karriärstegen.

Det värsta är att man måste vara med i den här cirkusen för att hänga med i arbetslivet. Man förväntas ‘bygga sitt personliga varumärke’ . Jag vill bara göra mitt jobb utan att behöva sälja min själ till företagskultens altare.

Hur står ni ut med all denna ytlighet? Eller är jag ensam om att vilja spy varje gång jag ser ännu en ‘I’m humbled and excited to announce…’ post?"

43 gillningar

Jag låter LinkedIn bara vara som det är och kollar inte på vad folk postar. Använder bara LinkedIn om jag är sugen på att byta jobb.

3 gillningar

Ett problem som man löser relativt enkelt med att inte logga in på LinkedIn mer än nödvändigt? Ingen tvingar oss in att läsa LinkedIn-poster?

8 gillningar

Kanske dags att byta yrkesbana? Göra någonting konkret som folk faktiskt efterfrågar utan att man behöver sälja på dem det, typ läkare.

Läs boken skådespelssamhället av Guy Debord så får du lite perspektiv på skiten

4 gillningar

Känner samma. Ett skit och total charad. Ett av de värsta exemplen jag läst var en yngre kvinnas profil. Hon beskrev sig som nån typ av chef med stora visioner och att hon lärt sig jättemycket under åren m.m., självklart med användande av engelska titlar. Hon hade ett “stort driv”, ett “rejält kundfokus” och jadajada. Tänkte wow, vad är detta för fantastisk roll hon frontar? Svar: arbetsledare på Synsam. :thinking: Inget fel i att tycka om sitt jobb och “brinna” för något men beskrivningarna hon gav var klart över vad som kan betecknas som rimligt för den typen av jobb.

Edit. Har aldrig haft konto där och tittar i regel inte in där heller.

1 gillning

Alltså.
Dels kan jag ju styra vad jag ser i mitt flöde lite grann, och dels är jag ganska selektiv i vad jag faktiskt ’tittar på’.

Jag har i alla SoMe lyckats hitta sådant som är mer djup än yta, men det beror ju på att jag medvetet kurerat mina flöden/kopplingar.

Dessutom ägnar jag mig - åtminstone är det min intention - mer åt djup and yta, även i mina kommentarer vilket är mitt sätt att bjuda in till mer av djup.

Dvs, jag får mer av det jag fokuserar på, och därför stör jag mig mindre på sånt jag inte uppskattar och försöker själv agera och interagera med det jag uppskattar.

Men som någon annan oxå sagt - det är ju inte ett måste! Valet att avstå finns. Och kan kanske ge upphov till en ny typ av jobb/karriär-kreativitet?

PS - däremot har LI länge varit den SoMe jag tycker sämst om. Men ta mig tusan om inte FB sjunkit enormt, flödet består ju till 90% av grupp- o tramsinlägg som FB anser jag borde vilja engagera mig i. :face_with_raised_eyebrow:

4 gillningar

Jag ser samma sak som du och delar nog dina värderingar i ämnet. För en del tror jag karriären blir en stor del av identiteten, synen på vem man är och vad man är “värd”?
Jag skiter mer eller mindre fullständigt i min karriär vad gäller prestige eller status, därmed är jag väldigt frånvarande på Linked-In. Min självbild har mycket lite att göra med mitt yrkesliv.
Dock har jag under 2 faser i livet när jag blivit av med jobbet haft nytta av mitt nätverk där. Att låta tidigare vänner och kollegor veta att man hamnat snett och söker nya möjligheter har hjälpt mig upp på banan igen.
Välj bort det som stör dig eller låt bli att vara där alls om inte du vinner ngt på det, det är inte värt din tid eller energi

1 gillning

Håller med, TS har ju rätt i sak men personligen läser jag i princip inget på LinkedIn just av det skälet.

Varför utsätta sig för något som upplevs jobbigt och provocerande om det inte behövs?

1 gillning

Dina reflektioner berör mycket mer än bara LinkedIn, även om mentaliteten är mest uppenbar och koncrentrerad där.

Men antingen kan man vara förändringen man vill se i världen, eller så struntar man helt sonika i att delta :smiley: Jag använder bara LinkedIn som digitalt CV och för PM.

2 gillningar

Jag tycker att det är riktigt kul att läsa allt skryt! Kollar man upp ”board members” eller ”keynote speakers” så har de i 7 fall av 10 egen firma med omsättning 50000 eller i bästa fall är de board member i eget AB med obetydlig omsättning.

Jag gillar också alla som kopierar någon fyndig post (som man har sett tio ggr senaste veckan) och låtsas att det är eget content. Eller lägger ut något tankeväckande om skillnaden mellan en manager och en leader.

Hetaste titeln nu verkar vara ”AI evangelist” :joy:

4 gillningar

Linkedin är en plattform för hejarop av sig själv och/eller andra hur tokig än något må vara. Många där är mån om att maximera sitt marknadsvärde utåt sett. Ja man blir äcklad.

2 gillningar

Är detta verkligen sant?

Jag har inte ens ett Linked in konto och verkar gå vara med och leka ändå :wink:

2 gillningar

Vilken bransch är du i som du menar kräver Linked in?

För jag jobbar inom tech… T.o.m. på hypat techbolag…

Detta är ett ganska magstarkt påstående och du får allt börja backa upp det bättre:

3 gillningar

Om jag ser någon lägga in en selfie så avföljer jag dem. Flagrant narcissism är förstås stötande. Samtidigt vill jag kunna få ett jobb i framtiden. Om någon kollega gör något bra så försöker jag lyfta upp dem. Och gör jag något bra eller firar någon milstolpe så tillåter jag mig själv att skriva om det för att kunna få rätt jobb och rätt lön framöver.

1 gillning

Ett sätt att synas och marknadsföra sitt varumärke.
Tål man det inte så undvik att exponeras för det, moralpoliserna får härja på flashback bakom något alias

Oj Jag är väl en av dom som totalt missat poängen.

Visst det finns mycket som är ytligt och plastigt i världen, särskilt i sociala medier i alla dess former.
Hoppas du får ut ngt av att jobba i det jobb du har. Om det är det du satsat allt på förstår jag frustrationen du beskriver.
Hoppas du hittar ngn balans, för så där kan man ju inte gå omkring att tänka om sitt yrke som bevisligen vi lägger stor del av vår tid på.
Och ja, jag har det ganska priviligierat som anställd i stort bolag med OK villkor utan större risk till arbetslöshet. Lätt att vara “klok” då. Lycka till och ta ingen skit

Jo, det här med “personal branding” är väl det nya hamsterhjulet…

1 gillning

Jag håller med om att det är mycket trams på LI, försöker du ens få hjälp med att lösa ett problem eller vill du bara klaga?

Folk berättar hur de står ut med all denna ytlighet, till exempel att inte använda LinkedIn så mycket.

Jag förstår verkligen inte problemet, och uppenbarligen ingen annan heller. Är det då vi alla som är dumma i huvudet eller har du inte förklarat problemet tillräckligt tydligt?

1 gillning

Jag håller med. Så varför scrollar du där då? Jag har det enbart som ett publikt CV. Jag blir illamående av flödet.

3 gillningar

Ojoj, det verkar ha blivit värre sedan jag loggade ut för sista gången. Jag håller nog med i allt du skriver, men har själv faktiskt lyckats hålla mig ganska isolerad från LinkedIn och ändå fått ut vad jag behövt, när jag behövde det.

Lösningen kanske blir att skaffa sig en AI assistent som både sköter din branding (den kräkiga biten, det som ett LLM är bra på) och samtidigt endast håller dig underrättad om det du behöver veta :+1: Det vore ju ett perfekt use case för social engineering medelst AI. Jag använder ibland min fru för branding (hon gör alltså sådant frivilligt), det kanske går att anlita en snäll vän eller liknande :slight_smile: