Sedan jag registrerade ett AB har jag fått en våg av “erbjudanden” från diverse kreti-och-pleti-företag som vill sälja allt från försäkringar till redovisningstjänster. Antar att de hämtar informationen från Bolagsverket, det stod det iallafall i ett av mailen jag fått.
Kan man slippa detta ofog? Som konsument har jag ju Nixat både telefon och brevlåda, men kan man göra något liknande för företaget? Uppgifterna hos Bolagsverket går väl inte att dölja gissar jag, men kan ju tycka att det borde finnas något liknande Nix även för företag? Någon som känner till om det går att slippa reklam till företaget?
Jag känner tyvärr inte till någonting, men är också lite nyfiken på detta då jag känner lite samma problem
Precis i början och första året kom det en drös med reklam i alla olika former, nuförtiden (3 år senare) är det mestadels telefonförsäljare och inte så mycket annan skräppost. Det har blivit så illa att jag inte svarar i telefon innan jag har sökt upp numret Jag avskyr verkligen att prata med telefonförsäljare.
De som faktiskt vill mig något lämnar ett meddelande, skickar ett SMS eller skickar ett mail, telefonförsäljare gör inte detta!
EDIT: Nu när jag kollade va mitt nummer visst inte med på nix, jag la till det nu. Får se om det hjälper mig något…
Mitt telefonnummer finns inte tillgängligt offentligt någonstans så vitt jag vet. Har i alla fall aldrig blivit uppringd av någon försäljare som jag inte redan har en tjänst hos. Jag finns inte på hitta.se och liknande tjänster heller. Medvetet val men minns inte vad jag gjorde riktigt.
När det kommer till post blir det nog svårare. Kontaktade faktiskt Lendo förra veckan för att försöka bli borttagen från deras lista. Får dessutom dubbelt med reklamutskick då jag har två bolag registrerade på samma address.
Skicka ett mail till Foretagsregistretforsaljning@scb.se och skriv att du vill aktivera reklamspärr för ditt företag. Då kommer du få en blankett att fylla i. Det går att spärra telefon och adress som då inte längre kommer ges ut av SCB som många får sina uppgifter ifrån.