Eget företag - dölja ekomomi på nätet

Hej,
Jag startade mitt AB företag för ca ett år sedan, årsredovisning för 2023 kommer snart att ske.
Jag skulle vilja fråga er hur man döljer företagets ekonomi på nätet. Eftersom jag är egenföretagare som konsultar och hoppar mellan olika företag är jag rädd för avundsjuka, dvs att fast anställd personal lätt kan googla upp mitt bolag samt se min omsättning vilken känns sårbart för mig när jag tex är ute på uppdrag.

Har några likande tankar/lösningar?

1 gillning

Det här kommer du inte runt. Aktiebolag faller under offentlighetsprincipen. Detsamma gäller alla egenkonsulter som driver sin verksamhet via aktiebolag.

5 gillningar

Såg detta på twitter:

https://twitter.com/nylanderjens/status/1771496796314873906

1 gillning

Håller med @Robert_G. Läste på X att lämna in årsredovisningen i liggande format, då kan tydligen inte många automatiska tjänster läsa av den. :see_no_evil:

Men den kan ju fortfarande begäras ut.

4 gillningar

Haha, ja, exakt det var det. :rofl::see_no_evil:

Man kan bara ladda ned årsrapporten i sin helhet istället. Så gör jag alltid då många av dessa tjänster lämnar ute en massa information.

1 gillning

Åh, tackar! Då ska jag prova detta och se :grinning:

Det här med liggande format verkar inte fungera. Testade att skriva ut årsredovisningen i liggande format och skicka in på papper till Bolagsverket, men den gick tydligen ändå bra för Ratsit att tolka. När man laddar ner årsredovisningen så ser det ut som att Bolagsverket har scannat in den i liggande format men gjort om till stående - dvs. sidorna är ihoptrycka på bredden.

Tyckte dessutom jag såg något om att Bolagsverket eventuellt ska ta bort möjligheten att skicka in per post och PDF, och istället kräva något mer detaljerat digitalt format i framtiden.

Frågan är väl hur stort problem offentliga handlingar är i realiteten. Nu verkar @rigapa inte vara aktiv på forumet längre men jag skulle gissa att inte en enda fast anställd har utryckt missnöje över posten “Rörelseintäkter” i dennes årsrapport.