Long story short, jag är misstänkt för bokföringsbrott då min redovisningskonsult medvetet väljer att inte dela med sig av underlag till bokföringen. Detta förkastar all vår bokföring sedan två år tillbaka i samband med en konkurs.
Någon som har något tips att ge om man inte kommer längre med redovisningskonsulten, bokföringen är korrekt med huvudbok mm, skall man försöka återskapa så mycket underlag man kan genom att be om kvittokopior utefter vårt kontoutdrag?
Ni har väl kopior på underlaget till bokföringen? Hur kan bokföring vara korrekt om ni inte skickat PDF osv till konsulten? Har ni bara skickat pappersoriginalen? Inga digitala kopior?
Vi har skickat alla digitala kopior/PDF osv till bokföraren som ska ha namngivit med verifikationsnummer och kopplat till affärshändelser. Ligger en personlig dispyt bakom och han påstår inte ha detta, så jag är osäker på vad han faktiskt gjort under 2 års tid med våra underlag.
Har dock inte tillgång till min jobb-mail längre om du tänker att jag kan ta fram kopiorna därifån?
Jag vet en företagare vars redovisningskonsult fick bokföringen och sedan tappade bort den. Han stämde redovisningskonsulten och vann, då han kunde bevisa att han lämnat bokföringen och betalat alla fakturor. Liknande ärende kanske?
Ledsen att höra om ditt dilemma. Dock ansvarar du som företagare att arkivera allt räkenskapsmaterial inkl dina digitala underlag på ett säkert sätt i 7 år.
Har du skickat in digitala kopior direkt till ett bokföringssystem eller har du mailat dom direkt till konsulten?
Märklig redovisningskonsult. Finns mågot att dölja för hen? Förklara för EBM så får väl de ta ställning till ev åtgärd. Men visst. Bollen ligger ju lite på din planhalva.
Försök att återskapa så gott det går. Ha kontoutdraget som grund. Gå igenom varje transaktion och kontakta leverantörer, butiker, samarbetspartners etc. för kvittokopior eller fakturakopior.
Dokumentera alla försök även om du inte får fram allt så visar det på att du är samarbetsvillig.
Gör en tidslinje på när du lämnade in underlagen. Kommunikationen ifall det finns på sms,e-post där det framgår att redovisningskonsulten har fått underlaget. Skriv även ner hur bokföringen har hanterats. Detta är viktigt eftersom du kan hållas ansvarig som företrädare, även om du anlitat någon annan, men du har ändå möjlighet att visa god tro och omsorg.
Kontakta en advokat som kan föra kontakt med åklagaren eller konkursförvaltaren samt vägleda dig.
Kontakta dom proaktivt visa att du verkligen försöker, är samarbetsvillig och vill verkligen göra rätt för dig.
Dokumentera även ner allt du gör alla mail, samtal, kvittoförfrågningar, svar.
Skapa ett loggdokument där du listar alla åtgärder dag för dag.
Hoppas det var till någorlunda hjälp och tråkigt att du har behövt hamna i en sån här sits men att det ordnar sig för dig.
Jag tänker att det är viktigt att alla som driver företag vet om att man är själv som företagare skyldig att bevara/arkivera sitt bokföringsmaterial i 7 år. Att inte göra det är ett bokföringsbrott i sig. Det gäller även digitala underlag som dessutom måste sparas på två olika säkra ställen och det ska dokumenteras hur man har sparat det.
Så man kan inte tänka att ens redovisningskonsult ska ansvara för det om man inte har avtalat om det från början.
Det hjälper inte dig nu i efterhand men kanske någon annan hoppas jag.
Edison som använts, om jag förstår det rätt så har han sparat det lokalt? För att underlagen finns inte kopplade till händelserna när SIE fil har delats… huvudbok och dagbok återfinns för hela perioden men verifikationerna saknas.
Tack för tipset! Detta är min plan om det är så att åklagaren väljer att ta detta vidare. I bästa fall hoppas jag att allmännyttan anses inte finnas att driva målet, men annars har jag tänkt att återskapa så gott det går då bokföringen finns där men verifikationerna saknas.
Lär mig detta den hårda vägen nu, tråkigt att ha förlitat sig på vad man tror är en välrenommerad bokföringsbyrå som fakturerar för att bokföra ink bevara/arkivera enligt lagen och sedan uppdagas det att det har dem visst inte gjort.
Som vi har förstått det ska bokföraren/redovisningsbyrån höras. Fortsättningen följer. Tror dock oavsett att jag som företagare är ytterst ansvarig? Bokföringsbrott för mig och på sin höjd medhjälp för bokföraren.
Allt ansvar blev han nog inte av med, var en gammal kund till mig, men jag vet att han gick +/- noll ur det hela och redovisningskonsulten fick betala.
Om du vill ha ett litet tips: Om redovisningskonsulten inte har gjort KYC och granskat penningtvättsreglerna kan du anmäla hen anonymt. Då kommer allt behöva visas upp, alla sparade handlingar