Ekobrottsmyndigheten vill ha underlag som min redovisningskonsult inte vill ge ut

Japp, ytterst ansvarig är alltid styrelsen i ett företag. 7 år ska man spara på all underlag och det räcker att det finns digitalt. Tidigare behövdes det sparas fysiskt. Har några kunder som kommer från andra byråer tar med sig enbart SIE-filer men det går inte att göra något utan underlag.

1 gillning

En annan sak som kan vara viktigt att veta att kunden dvs du har rätt till all bokföringsmaterial och inte redovisningskonsulten. Vägrar redovisningskonsulten att släppa på materialet så kan det vara brott mot bokföringslagen. Om du inte har gjort det skriv ett skriftligt mejl och kräv att det lämnas ut för att uppfylla EBM begäran, bifoga kopia på den begäran samt påminn att en vägran kan vara brott mot bokföringslagen. Ifall det inte hjälper så vänd dig till EBM så får dom kontakta och vidta rättsliga åtgärder.

4 gillningar

Tråkig historia, kan det vara en kommunikationsmiss? det är ovanligt att redovisningsbyrån ansvarar för att arkivera kundernas räkenskapsmaterial, har ni skrivit detta i erat avtal? Är konsulten auktoriserad via SRF eller FAR, isf så står allt tydligt i de avtal man skriver med kunden.

Om du har fått siefilen som du skriver om så har du fått det du kan kräva av din redovisningskonsult. En siefil innehåller enbart registrerade verifikationer inte själva underlagen. Det är som sagt företagaren som ansvarar för att arkivera sina räkenskaper hos sig samt ta en säkerhetskopia på materialet, dvs digitala räkenskaper ska finnas sparat på två ställen i 7 år.

ps det nån skriver om att en konsult slarvat bort underlag och blev straffad var när räkenskaperna lämnats för bokföring i pappersformat och då kunden sen inte fick tillbaka dessa originalhandlingar.
Om du vill ha mitt råd, lägg krutet på att återfå din mail där dina underlag finns, eller på annat sätt återskapa dina underlag, Lycka till.

1 gillning

Vill börja med att säga att jag lider med dig!

Vi hade en bokföringskonsult som gick i väggen, hamnade på sjukhus och allt var i en enda röra, med Skatteverket som krävde in diverse information/redovisningar, mängder av pappersverifikat från många kunder fanns osorterade på flera platser, inklusive oöppnade kuvert, inlåst på kontoret i ihopblandade buntar av papper, hemma hos personen, ingen kom in i personens datorn osv.

Tog en rejäl kraftansträngning att reda upp, men i det fallet fick vi grepp om i princip alla fysiska dokument och kunde via de och förra årets bokslut återskapa/göra om bokföringen den vägen.

Saknas själva verifikaten och EBM är på hugget blir det ju genast svårare. Det ÄR ju själva verifikaten (fysiska/digitala) som är det konkreta beviset på affärshändelserna.

Själva bokföringen/SIE-filen osv är ju mer att betrakta som en slags sammanställning/verktyg för att ge överblick/summera allt som hänt. I bevishänseende tänker jag att bokföringen/SIE-fil bevisar i princip ingenting eftersom jag fritt kan hitta på hur mycket siffror som helst att knappa in i mitt bokföringssystem. När någon (EBM) då vill kolla OM uppgifter/bokföringen stämmer så behövs ju själva verifikaten granskas för att bevisa att korrekt siffror är införda på rätt sätt i bokföringen. Eftersom det är i efterdyningarna av en konkurs så blir det ju ännu bökigare då allt kan ha varit väldigt rörigt på slutet med konkursförvaltare osv.

Så jag gissar att det viktigaste är att fokusera på att försöka gräva fram kopior/verifikat på åtminstone alla viktiga/stora affärshändelser du skickat iväg för bokföring. Ihop med t ex bankkontoutdrag, utdrag från skattekontot och de kopiorna du får fram kanske du t ex kan visa upp/härleda 80% av de viktigaste underlagen som då förhoppningsvis samstämmer med bokföringen. Ihop med en redogörelse för vad som hänt så kanske EBM kan anta att de sista 20% också stämmer tillräckligt bra för att lägga ner sitt case. En förmildrande omständighet i EBM:s ögon måste ju vara om din bokföringshjälp trilskas i dennes kontakt med EBM. Men det är klart om bokföringshjälpen blånekar eller spelar ovetandes så är det ju svårt att komma vidare den vägen.

Oavsett lycka till!

3 gillningar

Intressant, gör man detta anmälan till Ebm?

Min bokförare idag kopplar underlagen jag skickar till själva posten i bokföringen, trodde att det var samma hos min tidigare bokförare att man har ett kopplat underlag till varje post.

I vissa system tex fortnox o visma e-ekonomi kan man lägga in underlagen i systemet där de också sparas så det beror på vilket program hen bokfört i. Man behöver inte koppla underlagen till bokföringen även om det går att göra det så det är lite vad ni har kommit överens om från början, vad som står i ert avtal. Om konsulten är medlem i srf eller far så har ni säkert använt deras avtalsmall och då ska det framgå om arkiveringen är konsultens ansvar. Vilket den i princip aldrig är då det blir orimligt att ansvara för 100-tals kunders underlag.
Men som konsult så informerar man självklart hur viktigt det är att kunden sparar sina underlag på ett säkert sätt.

Uppdatering:
Förundersökning läggs ner.

Jag är extremt lättad och glad över detta, hade säkerligen blivit dömd men någonstans i det hela får jag hopp om företagandet i Sverige igen. Hade varit 0 samhällsnytta att få bokföringsbrott i belastningsregistret.

Skönt!!

11 gillningar