Utdelning extra stämma vs bokslut (så att den inte syns på allabolag)

Hallå

Lite jantelagen men jag tycker inte det är så kul att vem som helst kan gå in och kolla mitt senaste bokslut på allabolag och se vad jag tagit för utdelning.
Däremot så har jag märkt att man kan ju välja att inte ta utdelning vid bokslut och sen ta en extra stämma lite senare och välja att ta utdelning då.
Det syns inte lika tydligt även om jag antar att det inte är jättesvårt att få reda på den information också. Men det syns inte på gratisversionen på allabolag iallafall vad jag har märkt.

Är det någon som reflekterat över det här och ser några nackdelar/fördelar med att göra så?

1 gillning

Beroende på byrå/avtal osv kan det blir extra kostnad för dig om du inte har hand om bokföringen själv.
Syns dessutom ändå i nästa års bokslut.

Vill någon leta fram siffror så kan man billigt och enkelt köpa till sig ytterligare info om din inkomst m.m. på flertal sidor.

Extra utdelningar syns inte alls på allabolag, jag kan i vart fall inte se mina genom åren. Öppnar man pdf med årsredovisningar syns de förstås men det gör väl inte många.

2 gillningar

Nej precis
Det är inte svår info att komma åt såklart.
Men om jag själv tittar runt lite på andra bolag så kollar jag direkt på boksluts fliken och sen tittar på “Föreslagen utdelning”. En extra utdelning kommer inte synas där verkar det som.

2 gillningar

Annars är väl bästa sättet att köra enskild firma, det enda som är publikt då är förmodat omsättningsintervall baserat på momsredovisningen.

Jo, här är en som kollar årsredovisningar. :rofl::heavy_check_mark:

2 gillningar

Vet inte om det fortfarande fungerar, men förr kunde man skicka in sin ÅR utskriven liggande och då fungerade inte alla gratistjänsterna. :rofl:

BV har ingen åsikt i frågan.

3 gillningar

Och om man har grundläggande förståelse för en balans- och resultaträkning så går det ganska enkelt att bedöma om utdelning skett när man tittar på förändring av tillgångar/EK kopplat till vissa resultatdelar - även om alla inte explicit skriver ut extrautdelningar.

Det gäller särskilt för enmansbolag med extremt enkel bokföring.

1 gillning