Slut med OTC aktier hos nätmäklarna?

Nu när Nordnet starkt reducerar möjligheterna att äga OTC aktier, finns det egentligen något alternativ för oss svenska att komma åt denna marknadsplats? Har framförallt ett innehav i lekhinken som jag absolut inte vill sälja men blir tvingad hos Nordnet. Någon som råkat ut för detta och vet någon bank som man kan flytta dessa aktier till eller till och med handla dom?

Skulle till och med kunna tänka mig att flytta dom till en storbank för att undvika att tvingas sälja… då är det illa…

/Peter

1 gillning

Jag har (faktiskt) mina aktier på Nordea - bäst pris tidigare och nu på par med Avanza - nya Investor tjänsten är också faktiskt bra, och kommer åt många aktier.

Osäker på OTC men om du ger mig exempel på 1-3 aktier så kan jag kolla om/hur man kommer åt dem i tjänsten.

Kan Nordnet verkligen tvångsförsälja ? Trodde bara att de kunde förhindra nya köp men att innehaven kunde vara kvar :grimacing:

Intressant… det viktigaste innehavet är tickern LWLG (Lightwave Logic). Har en del på ett aktiekonto och det kan jag spara precis som du säger, men inte köpa nytt. Vore grymt snällt om du kunde kolla om den kan handlas på Nordea.

Dock måste Nordnet haft en glitch i sina system för något år sedan då jag lyckades köpa LWLG både i en KF och Tjänstepension. Det kommer säljas per tvång sista mars. Kom på nu såklart att jag inte kan flytta värdepapper från ett KF så egentligen kokar min fråga ner till vart jag kan köpa. Så optimalt då sälja och flytta likviden till en bank/mäklare som tillåter handel i LWLG. Det som ligger på tjänstepensionen får jag bara tacka glitchen för den tiden som varit och sälja :slight_smile:

Peter

Tyvärr finns den inte i Nordeas Investor tjänst för egen orderläggning. Det går inte att skicka meddelande till dem, så det kanske är enklast du ringer dem och kolla om dina olika värdepapper? 0771-777 333

Öppnade ett depå hos Interactive Brokers, där har jag nu tillgång till OTCQX. Så blir till att flytta över exponeringen dit istället.

Tack för att du tog dig tid och kolla Nordea, uppskattat.

1 gillning