Jag trasslar nog in mig i andra resonemang än det första jag kommenterade på… kortfattat:
Är du redan investerad, så är det bäst om det aldrig sker en dipp
Lyckad dipp med köp sker bara pga tur, när/om du råkar få tillgång till mer pengar att köpa för just då dippen sker, ex. lön. Sitta med “torrt krut” och försöka tajma en dipp förlorar du på i långa loppet.
Ja, jag tror vi håller med varandra om tur, torrt krut och så vidare. Reagerade mest på att dippköp exemplifierades enbart med ett scenario där dippköp inte lönar sig.
“Privatspararna hos Nordnet har ett uppenbart långsiktigt perspektiv och passade, åtminstone under gårdagens ras, på att köpa AI-relaterat”, säger Bratt.
De kan också ha passat på att bara köpa i gropen och kränga av idag eller imorgon. Har du tänkt på det Frida?
Jag köpte mer bitcoins. Och suckade pga 20% fallet i annan krypto. Där kan vi snacka dipp. Folk som reagerar på -5% ska lägga pengarna i ex Lysa med tidslås.
Ja det är sant, det är viktigt att definera förutsättningarna. Jag tänker på alla scenarion där börsen går upp på samma sätt från botten av en dipp, som om det inte hade varit en dipp öht. Som jag skrev i mina exempel, dipp (eller ej), därefter +X%.
Går börsen bättre i den ena verkligheten (där det har skett en dipp), säg +10%, medans i den verkligheten där det inte var något dipp blev det bara +5%, ja då är det ju bättre att investera (och existera) i dippen. Svårigheten är ju bara att lista ut i vilken verklighet man lever