"Sluta stressa – köp dippen och vinn i längden!"

“Medan andra stressar över marknadens undergång, är det nu man köper dippen och sitter still i båten. Kom ihåg: ‘Time in the market beats timing the market’.”

1 gillning

Varför så många olika köp i samma fonder? Är det olika konton?

2 gillningar

Vilken dipp?:thinking:

18 gillningar

Kom igen, spela inte dum. Du vet mycket väl vad han menar!

57 gillningar

Nu man köper?
Varför skulle man sitta på sidlinjen och vänta till just nu?
Hur länge skulle man ha väntat?

Har själv en bra båt och en portfölj som passar mig, så väntar med att stressa i sådär 15 år till. När jag ska börja ombalansera lite inför pension om 25 år.

Varför stressa nu?
Pengar på börsen behöver man ju inte i närtid!

3 gillningar

Håller med, köper denna och stressar inte

image

11 gillningar

Haha😂 sjukt

2 gillningar

Jak köpte också idag. Tills detta går genom är det onsdag och har vi dippat ännu mer. Yumm!! :hugs:

2 gillningar

Nej man sitter redan i båten och metar, trygg med vetskapen att man är fullinvesterad i en portfölj med rätt riskprofil :slight_smile:

2 gillningar

Mitt månadsspar går automatiskt iväg den 28e varje månad, vet inte hur kurserna är uppdaterade efter lunch när ordrarna går iväg.

Har fem fonder alla i samma risknivå som global Index, med småbolag, tillväxt, investmentbolag.

Horisont 25-30 år så att köpa den här ev. dippen beroende på om kurserna ändrats är väl bara positivt… Det är väl fortfarande inte lika stor nedgång som den i början på augusti? Även om Nvidias enskilda fall är det största på USA börsen någonsin? Kanske tappet blir större än det i somras?

2 gillningar

Det många glömmer bort (väljer att glömma bort?) är att, om nyinsättningen är mindre än det redan investerade kapitalet, så har de förlorat mer på dippen än vad de har vunnit genom att “köpa billigt”.

4 gillningar

Ursäkta att jag är lite segt här på morgonen. Kan du förklara lite till gärna med ett exempel? menar du att nyinsättningen förlorar mer än der redan investerade kapitalet? :thinking:

2 gillningar

Sen är frågan hur stor alternativkostnaden varit, när man valt att vara oinvesterad i x månader, eller år.

Blir dippen, större än uppgången senaste åren eller månaderna?

Det vet ingen!

Men de som månadssparar vid en sättning har lite tur, men sättningar är rätt vanliga. Så månadssparar man, så har man tur ganska ofta.

7 gillningar

Börsen är ju redan upp nästan 6 % i år om man kollar i Sverige, knappast Någon dipp

4 gillningar

Redan investerat kapital 100 tkr
Dippköp 10 tkr

Scenario 1:
Börsen 0% följt av +1% efter köp = (100 + 10) * 1,01 = 111,1 tkr

Scenario 2:
Börsen -1% följt av +1% efter köp: (99 + 10) * 1,01 = 110, 98 tkr

Och som Melwa skriver så har du även alternativkostnaden av att inte ha legat investerad en tid innan dess också.

3 gillningar

Det är därför det är bra att inte försöka tajma marknaden och låta månadssparandet sköta sitt.

6 gillningar

I dessa scenarion, givetvis. Tanken är väl att det ska komma en uppstuds efter dippen eftersom man köper något som tryckts ner i värde.

1 gillning

Uppstudsen/framtiden är ju densamma oavsett om du har köpt i dippen eller inte, så det stämmer alltid.

1 gillning

Så är det ju förstås. Ändå. Man har ju förlorat på dippen iaf om man inte sålt högre upp och sedan köper tillbaka vilket kräver timing.

Frågan är väl snarast om det är bra att skjuta till nya pengar lr ombalansera till mer risk i dippen för att få bättre utveckling senare.

1 gillning

“Jag flyttade pengar från bufferten till investeringar och planerar att fylla på bufferten igen när lönen kommer. Om investeringen ökar med 3% innan månadens slut, missar jag den potentiella vinsten.”