Snabbt byta till räntefonder?

Det är sparhorisonten och inte börsens rörelser som avgör hur man ska agera. Hur gjorde du när börsen gick ned 30% i våras? Eller pandemidippen?

Det är ett beteendefel och jag som många andra har gjort det. Det enda som det har kostat är avkastning, helt i onödan. Man avviker från sin strategi och det syns.

Gällande AP7 SÅFA så finns det en inbyggd funktion som går på ålder. Vid 55 års ålder så minskar aktiedelen och räntedelen ökar från 0.

6 gillningar

Sitt still. Är själv 50år och har kring 12msek sammanlagt i TJP och PPM, väljer för egen del att sitta still :smiley:

5 gillningar

Dock har TS AP7 aktiefond, där den funktionen saknas. Det är 100% aktier i den.

Har själv valt den fonden, då jag troligen ändå hamnar på garantipensionsnivå, då skadar inte något högre risk. Men jag kommer balansera om ändå, men senare och långsammare än Såfa gör.

2 gillningar

Det missade jag. 17 år är lång tid. Hoppas att folk sitter still i båten.

1 gillning

Ja, jag tror det, för antagligen tänker du endast på aktiefonder när du skriver om diversifiering. Det finns fler tillgångsslag, som har svag eller tom negativ korrelation mot aktier.

Jag sitter själv kvar i aktiefonder trots svängningar, särskilt när det är så lång tid kvar till pension. Historiskt sett har marknaden återhämtat sig efter nedgångar, och det finns chans till uppgång på sikt. Att byta till räntefonder nu kan innebära att man missar en eventuell återhämtning. Men det är alltid bra att sprida risken om det känns jobbigt att se värdet svänga. Gör det som känns tryggast för dig!