(Snart) Arbetslösa akademiker

Hur är det med civilingenjör bioteknik? Det är jag jag ansökt om till hösten, för att det är så satans intressant. Men jag står också och velar mellan den och civilingenjör teknisk kemi. Är arbetsmarknaden dålig för bioteknik så är det ju inte värt att gå i 5 år och sen inte få jobba med det? Kemi är också intressant, men den andra slår högre på intresseskalan. Bör jag tänka om? Kan bara välja fram till 15 april, så en har ju lite ångest över om en gör rätt val…

1 gillning

Arbetsmarknaden är dålig för många just nu. Det finns ingen anledning att låta nuläget styra när det är tidigast om fem år som du ska söka jobb.

Nä, det är ju klart förstås… :thinking: Men är det generellt svårt för utbildade inom något biologiområde annars, om man tittar ex 10 år bakåt- eller är det bara just nu för att det är tufft för alla? Har googlat och sökt, men finns inte så mycket info om biotekniker. Lite finns där, men inte så mycket att man kan skapa sig en bild annat än fråga de som är i branschen eller har kännedom.

Definitivt inget jag ignorerar :blush: Jag har resonerat precis som du, men blev lite skraj när jag läste att de inom biologi har det tufft. Och jag tänkte väl inte så brett, utan tog per automatik att det var biologi rent generellt :see_no_evil: Men som du säger så finns det en ökande rörelse som propagerar för att vi inte har miljöproblem, och att de satsningarna får stryka på foten. Det betyder inte att läkemedel och livsmedel får göra detsamma. Då låter jag rangordningen i min sökning vara kvar :blush: Dock var ett argument för att välja kemi framför bioteknik att jag kanske kunde bidra i en framtida krigsindustri, när den dagen kommer (eftersom kemi är intressant, och att jag då slår två flugor på smällen). Dock kommer nog den dagen komma mycket tidigare än jag hinner bli färdig. Men visst fanns även de tankarna med i “tankepipelinen”. Även om krig kan bli långvariga, så hade det känts som ett kortsiktigt beslut ändå. Kemi är intressant, men jag kommer få mycket av den varan inom bioteknik också. Men knappt någon bioteknik inom kemi.

2 gillningar

Fundera lite mera exakt vad ni läst inom utbildningarna man kan hitta delar som passar i helt andra sammanhang, har en bror som har en master i arkeologi (super svår marknad för arkeologer) men vi i familjen spånade vad han läst inom sin utbildning som kunde vara användbart i andra yrken än arkeolog…

Visade dig att han läst massor med GIS inom sin utbildning så han sökte jobb som GIS ingenjör och har jobbat med det nu i nästan 10 år hos tre olika arbetsgivare… Inte vad han drömde om när han började studera (Indiana Jones drömmen) men bra betalt nu när han har arbetat in sig…

4 gillningar

@Amaol
Jag kan inte branschen och har inga goda råd här, men vill bara säga att allt kommer lösa sig och bli bra. I värsta fall tar det lite tid, men dina tankar och känslor är helt normala innan framtiden har visat sig.

Jobbet känns alltid långt borta innan man fått det. Det kommer gå fint för er!

1 gillning

Jag tog examen i januari -09 i Umeå, som har väldigt stor andel akademiker pga stort universitet i förhållande till stadens storlek. Är socionom men inga myndighetsjobb gick att få för nyexade då så jag började jobba heltid på mitt extraknäck inom socialpsykiatrin. Efter ett par år vände det och då var det inte alls nån nackdel att ha jobbat där. I min bransch är det svårt att väga upp liten arbetslivserfarenhet med fler högskolepoäng. Men det kanske finns jobb i angränsande branscher för dig/er?

1 gillning

Vad för typ av jobb söker du? Som miljöingenjör kan du väl söka dig till många olika ställen - myndigheter, kommuner, konsultbolag (ÅF, Sweco, WSP, Tyréns etc.)

Vad gör andra som gått din utbildning? Leta upp alla med samma utbildning på LinkedIn och sök jobb där dom jobbar. Du kan också höra av dig till folk som har jobb som verkar intressanta - bjud på lunch, be om tips, hör om det finns behov (allt annonseras inte).

Finns det professorer eller lärare på programmet med kontakter i privat sektor?

Fundera på vad är problemet är - finns det inga jobb att söka? = nätverka mera. Får du komma på intervju men aldrig något jobberbjudande? = träna på intervjuer, be om feedback, CV granskning.

Att plugga ett extra år tror jag inte ger något och du skjuter bara på problemet (om syftet är att köpa sig mer tid).

1 gillning

Finns välbetalda jobb runt 80 tkr/mån som inte kräver speciellt avancerad utbildning

På Northvolt eller?

Spårbundna företag typ infranord och banarbete

Om man riktar in sig på hållbarhet och kan tänka sig att syssla med rapportering så skulle jag läsa på om CSRD, ESRS, avskogningsdirektivet etc. Alla stora företag behöver inom kort rapportera långt mycket mer hållbarhetssiffror, policies och förtydliga sina planer inom hållbarhet. Rimligen bör de stora revisionsbyråerna (EY, Deloitte, KPMG, PWC) behöva drösvis med folk inom området och ingen kan ha jobbat särskilt länge med det då det i stor utsträckning är ganska nytt.

Läs på, ring rekryterarna och sälj in dig själv som oerhört intresserad.

https://se.indeed.com/jobs?q=CSRD&l=&from=searchOnHP&vjk=9b67f1bfba7962c4

2 gillningar

Jag vet inte men om jag får killgissa så tror jag att biotechjobb oftast finns koncentrerade till större städer…så det är bara att flytta dit jobben finns. Oavsett vad du väljer så rekommenderar dig att verkligen tänka igenom vad du vill göra/har passion för. Det var flera som började läsa bioteknik och kemiteknik med mig för 10 år sedan bara för att de trodde att hög lön och jobb var garanterat direkt efter plugget. Jag säger inte att du tänker så. Dessa hoppade av år 1-2. Ibland är det svårt att få jobb inom en viss branch och då räcker det inte att man bara har ett diplom.

Vi bor nära Göteborg (är även där jag pluggar, på tekniskt basår på Chalmers). Det är ju med hjärtat jag valt, vad jag tycker är kul. Jag var helt inställd på teknisk matematik från början, då jag mindes matematik som roligaste ämnet i skolan. Kemi fanns inte ens på kartan, då jag mindes det som ett svårt ämne (har dock bara läst det på högstadiet) som jag bävade för. Men kan också tillägga att i högstadiet hade vi ett par elever som älskade att driva just den läraren (även fast hon var toppen) till vansinne. Vilket gjorde lektionerna till inte så fungerande sådana. Så jag har dåliga minnen av det ämnet. Men jag har under det tekniska basåret kraftigt omvärderat vad jag tycker om det. Och matematik som jag älskade-nja, inte lika mycket som då. Bioteknik hade jag på “min lista” från början, men jag vart lite rädd för att välja den pga jag visste det skulle innehålla mycket kemi. Nu är jag definitivt inte “rädd” längre. Jag har tom skjutsat upp teknisk kemi på andraplatsen i sökningen just för att det var så kul. Jag tycker det har varit svårt att hitta info om arbetsmarknaden vad gäller just bioteknik, men väljer den ändå för intresset. Mitt mål är inte att tjäna mycket pengar, men jag vill gärna gå plus minus noll till pension iaf. Jag ville hitta något som var roligt och stimulerande att jobba med. Är lite till åren nu, och eftersom pensionen kommer bli dålig vill jag ha något som är roligt att fortsätta jobba med efter 69 års ålder. Vill inte känna mig tvingad att fortsätta jobba för att ha råd att leva som pensionär, utan om jag blir “tvingad” att fortsätta efter 69 så kan jag lika gärna se till att det blir något roligt så jag gör det av lust istället.

Jag har jobbat heltid utan några som helst avbrott ända sen jag tog studenten. Inga bar barn eller sjukskrivningar som kan ha påverkat pension- men ändå blir den svår att överleva på. Låglöneyrke genom livet. Jag har dock jobbat oerhört mycket övertid genom åren för att få min guldkant i tillvaron. Trots det får jag väldigt låg pension.

Så när jag väljer bioteknik då är det med lite bävan jag gör det-för jag hittar inte vad de har i lön-eller hur arbetsmarknaden ser ut.

Men de som slutade efter 1-2 år, slutade de för att de inte tyckte det var roligt? Eller slutade de för att de upptäckte att lönen inte skulle bli vad de hoppades på (om de nu trodde de skulle tjäna stora pengar)? Jag har betyg (vilket det i början kändes som att jag inte skulle kunna uppnå när det kändes som att min första tenta gick åt h-e, men det har gått bättre än jag trodde ändå) för att kunna välja en utbildning som ger välbetalda jobb, men just de jobben lockar inte… Men jag vill gärna gå plus minus noll till pension iaf, inte gå minus jämfört med om jag hade jobbat kvar på mitt gamla jobb (där jag har ca 37k i grundlön).

Biotech=Life Science om det gäller jobb. LS i DK är en ballistisk bana nu. Så kan du tänka dig arbeta där så…

Det finns jobb men som alltid annars handlar det om att få första jobbet och inom även denna branschen är det sådant som påverka.

Teknisk Kemi låter snarlig, eller lite mot Processteknik som den hette förr i tiden när det bara fanns några få Civ ingutbildningar.
Verkar gå att läsa mot Bioteknik även där.

Om du skriver “så satans intressant” kommer det gå bra.

Intresserade ingenjörer får jobb till slut även om de kan ha det svettigt under lågkonjunkturer men det är fem år bort.

Har du frågor skicka DM.

(LTH K93, arbetar som konsult inom Life Science)

Jag jobbar i bioteknik branschen, alla mina kollegor har i princip läst civ. Ingenjör inom bioteknik. Det finns jobb och de flesta jag känner som avslutat studier har fått jobb. Du kanske kommer behöva ”nöja” dig med en lön närmare 30-32 som nyutexad men sen kommer du kommer kunna jobba dig i lön upp på några år! Du bor dessutom i närheten av en stad där det finns en del life science! Satsa om det är det som intresserar dig. Det är en rolig branch! :smiling_face:

Som biolog vet jag inte, men det känns som att det finns någorlunda mycket jobb inom tillstånd och kanske att en biolog kan göra det? För en miljöingenjör finns det relativt mycket jobb inom hållbarhetsrapportering (CSRD), förorenad mark, VA och även här kan man jobba med tillstånd.

Ni söker fel jobb, eventuellt förklarar ni inte tillräckligt väl i ansökan varför ni är bäst lämpade.

Idag får man nog vara beredd att flytta för att hitta rätt jobb, men efter regn kommer sol.

1 gillning

Ett intressant reportage (dock ingen nyhet) som anknyter till ämnet.

3 gillningar