Förstör jag den snöbollseffekt som uppkommit efter ett lååångt fondsparande m ränta på ränta när jag byter fonder? Jag menar, har jag aktivt sparat o haft en fond i 10 år o sen byter den till nån annan bättre, sabbar jag då o går jag ekonomiskt back iom att snöbollseffekten som uppkommit inte förs över till den nya kanske mer lönsamma fonden? Isf borde jag tänka efter innan jag byter bort gamla surdegar som dock är effektiva med självgående snöbollsrullning.
Snöbollseffekt är bara det faktum att din avkastning är procentuell i ditt kapital, dvs med 10% avkastning så avkastar du 1000kr om året när du har 10000kr, men när det växt till 20000kr avkastar du 2000kr om året.
Jag skall försöka förklara ned hjälp av ett exempel.
Om du köpt en fond för 1000:- och efter 10 år har värdet fördubblats. Värdet är då 2000:-. Om år 11 är en uppgång på 10% kommer värdet bli 2200:-. Du tjänar alltså 200:- det elfte året. Av dessa 200:- är 100:- ränta på din ursprungliga insättning och den andra hundralappen är “ränta på ränta”.
Om du i stället byter till en annan fond som också ökar med 10% kommer du i alla fall tjäna 200:- det elfte året. Du kan resonera så att ena hundralappet är ökning på ditt ursprungliga kapital och den andra är “ränta på ränta”. Det blir alltså ingen skillnad på vilken fond du äger, förutsatt att båda avkastar lika mycket.
År tolv blir avkastningen på ursprungskapitalet värdeförändringen år tolv * 1000.
Och ränta på ränta blir värdeförändringen år tolv * 1200.