Jag har i runda slängar 4 MSEK i fonder, en villa utan lån som värderas till ca 11 MSEK som jag äger till 50%. 10 MSEK i pensionskapital. Får ut ca 50 KSEK varje månad. Fasta utgifter ca 30 - 35 KSEK. Månadssparar överskottet i fonder. Lever upp lite pengar på semester med barnen och särbon då och då.
Min fråga är om jag ska börja leva lite mer genom att unna mig upplevelser och investera i mig själv som personlig utveckling etc, istället för att spara 10-15 KSEK varje månad…
Är ju uppfostrad/präglad att alltid spara och snåla. Man vet ju inte hur livet kan gå… Men nu känns det som att jag borde börja leva lite, skippa att månadsspara i fonder och öka på livskontot utan att ha dåligt samvete för det. Det betyder inte att jag börjar slösa, men att kunna unna mig det jag verkligen uppskattar…
Det beror väl på vad som är syftet med ditt sparande? 4 miljoner i fonder är ju en riktigt rejäl buffert för allt tänkbart som kan gå fel i livet, ingen behöver mer om det är bastrygghet du vill ha. Men om du sparar till något särskilt mål, tex pension, vid 50, så kanske du vill hålla hårdare i slantarna och fortsätta spara. Du behöver nog helt enkelt fundera på vad du egentligen vill med dina pengar. Grattis hursomhelst till en fin ekonomisk situation!
Beror väl till viss del på hur gammal du är men du kan absolut unna dig att handla torkade korvar från delidisken oftare om det ger dig livskvalitet. Men inte torskrygg, det är fan dyrt!
Börja i rätt ände skulle jag säga. Hitta konkreta saker du vill göra som du sedan kan spendera fritt på. Istället för “Jag vill spendera pengar och vad ska jag hitta på för att göra det”. Ändå en ganska väsentlig skillnad enligt mig!
Jag har tänkt tanken att gå ner till 80% för att få mer tid att leva. Eller att se om man får med sig några vänner som vill ta en tidig pension (jag är 54)…
Jag kikade lite på ränta på ränta effekten och även utan extra sparande så blir det onekligen en del mer på 10 år. Och att gå i tidig pension /sluta jobba är något vi diskuterat med vänner (jag är 54).
Ja helt klart. Jag vill investera i min egen hälsa med mental och fysisk träning samt äta riktigt bra/nyttigt. Har funderat på en PT som jag aldrig unnat mig tidigare. Prylar och sånt var kul förr men skänker mig ingen glädje nu. Upplevelser med ungdomarna och min käresta däremot känns rätt.
Inser att min boendekostnad inkluderade räntekostnaden för första halvåret. Amorterade av det i Q2 men såg inte att kostnaden låg kvar. Och även en hel del semester låg också med … 25 KSEK är lite mer rättvisande kostnad (exkl semester).
Sluta jobba och må bra om det är något du vill göra. Eller gör något helt annat som du skulle vilja testa på. Pengar har du ju så bollen ligger hos dig att skapa den tillvaro du vill ha.
Du sparar nu 20 procent av din nettolön och kan leva gott och semestra för resten. Då är det nog inte att du sparar för mycket som skaver. Fortsätt spara säger jag och klura vidare. Testa att dra ned till 10 procent och se om det känns annorlunda. Men sluta inte spara.
Finding and funding a good life är en lite teknisk men vetenskapligt grundad översikt som kan ge dig inspiration kring vad som är värt att spendera pengar på om du har pengar över.
Ben Felix som skrivit rapporten har en podcast och YouTube kanal där har också berör ämnet i flera avsnitt, väl värt att lyssna på!
Rätt enkelt egentligen, prioriterar du tid eller saker/upplevelser. .
Du verkar ju i teorin kunna jobba halvtid o ändå inte ta på sparade pengar. .
Och med det du har skulle du i teorin sluta jobba idag, börja ta tjp vid 55år o sen kanske nedgradera bostad efter 65år..
ELLER börja resa mer, köpa nått du drömt om, göra nått du drömt om.
Du har ett bra läge, bara att bestämma sig för en “väg”
Hade jag varit du så hade jag gått ner på 80% ASAP och sparat/investerat det som blir kvar. Tid med familj vänner och hobbies är viktigare än ha råd mer med prylar.