Spara i en eller två isk för samma fond

Har en fundering kring ränta-på-ränta som jag hoppas någon kan ge mig klarhet i:) Jag har ett sparande i en indexfond som privat pensionssparande, och skulle nu vilja spara för annat ändamål ”boende” men i samma fond. Är det då mer fördelaktigt att fortsätta spara allt i den fonden jag redan har (och haft i flera år) eller spelar det ingen roll om jag skaffar ett nytt isk och startar nytt sparande där fast i samma fond? Givet såklart att ingångsläget kan vara annorlunda jämfört med den tidigare. För mig gör det egentligen ingenting att ”blanda” om det är så att det ger mer avkastning men annars separerar jag det gärna för att ha bättre överblick. Borde inte ränta-på-ränta effekten som jag nu byggt upp i ”pensionssparandet” göra att det genererar mer att sätta in allt i den redan existerande fonden?

1 gillning

Det spelar ingen roll :slight_smile: Jag tycker det är fördel att flera olika konton för respektive sparmål. Enklare att få översikt då :slight_smile:

2 gillningar

Tack! Ja precis, tänker att det kommer bli lättare att ha en överblick så🙏

1 gillning

Även praktiskt om man har olika lång sparhorisont och därmed vill ha olika risk och fördelning mellan t.ex aktier och räntor.

1 gillning