Spara till resa om ca 4-5 år. Var placera pengar?

Hej!

Har en mindre summa om ca 50 000. Vill spara till en resa med barnen om ungefär 4-5 år. Hur sparar jag bäst och säkrast? Vill ej ta risker och inte känna att jag tappar något om jag tar ut dem vid en särskild tidpunkt. Kan tänka mig att helt låsa dem i 3 år om det gör någon större skillnad. Tack för svar!

4 gillningar

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Sätt dem på ett sparkonto med fast ränta och insättningsgaranti, men utan fria uttag, om du vet att du inte behöver dem, för då kan du få mer avkastning.

6 gillningar

Varför inte göra en resa idag för 50 000 istället?

Tror du inte det ger större värde än att vänta i 5 år?

Mycket kan hända under den tiden…

7 gillningar

Dessvärre ger 5-åriga sparkonton bara ~3,5% per år :confused:

Jag skulle hellre köra 40% aktier och 60% räntor på tex Lysa och sänka 10 procentenheter årligen ju närmare resan du kommer.

Då har man dessutom tillgång till pengarna hela tiden.

1 gillning

Eftersom du skriver att du inte vill ta risker tycker jag det låter som en bra idé att låsa pengarna till en någorlunda okej ränta (:

4 gillningar

Kanske barnen är så pass små så att de ej får ut något av resan? :slight_smile:
Är väll knappt värt att resa med en 3 åring eller liknande bättre o vänta tills barnet börjar förstå lite mer och kanske kan greppa vad som händer runtom:)

5 gillningar

Även om jag håller med generellt, och själv reser så ofta jag kan så är ju det inte direkt fördelaktigt med inflation och turbulensen i flygbranschen att resa just nu, du betalar 10-20% mer för ditt resande nu än du skulle göra när inflationen är låg, detsamma gäller ju hotell, mat, nöjen mm.

Nu vet vi ju inte hur stor familj TS har, eller hur gamla barnen är, det är ju full möjligt att du inte kommer speciellt långt för 50k heller. Dessutom är det ju en rätt stor skillnad på om barnen är 5 eller 10 vart man kan åka, och vad barnen får ut av resan.

2 gillningar

Den stora frågan är väl hur mycket pengar du “förväntar” dig att ha om 5 år? Jag antar det finns något typ av mål för resan och för det målet finns det tänkbara kostnader? Exempelvis familjen med 3 barn vill åka till Thailand och stanna där i 3 veckor, det förväntas kosta 100.000 - Då är målet att dubbla pengarna på 5 år.

3 gillningar

Eh, nej!

Inflationen är inte något som försvinner. De prishöjningar som vi sett är nu permanenta till dess kraftig deflation inträffar (=aldrig).

Så länge inflationen är positiv så kommer priserna FORTSÄTTA att öka. I Sverige just nu typ 9 % om året. Så om 5 år skulle det kunna vara otroligt mycket dyrare. Rimligt är att inflationen sjunker och att priserna inte stiger mer än kanske 15-30 % ytterligare på de här fem åren.

Men att det skulle vara en temporär topp på 10-20 % är en grav missuppfattning. Verkligheten är som sagt den omvända, det lär stiga en hel del till innan ökningstakten är låg igen.

4 gillningar

Hej och tack för alla svar! Jag och barnen har ett dröm resmål på andra sidan jorden och vi behöver mer pengar för att göra det vi vill göra. Dessutom vill jag att de ska vara i tonåren/ övre tonåren så vi kan uppskatta lite fler gemensamma saker.
Dubbla pengarna låter härligt men då är det förenat med mycket högre risk och jag har erfarenhet av att tvingas sälja fonder i ett dåligt läge för att kunna bo kvar så en sådan upplevelse vill jag helt inte ha.

3 gillningar