Hej! Sparande till mindre barn som har långt kvar till att använda pengarna har det pratats en del om här på Rika Tillsammans men hur är det med äldre tonåringar. Mina barn är 15 och 17 år och det känns allt svårare att veta hur många år det är tills de vill använda de pengar de har.
Det är lite för tidigt att veta om det kommer att plugga vidare på en längre utbildning även om det lutar åt det hållet. Det yngre barnet är intresserad av konst och musik. Går hon vidare på det spåret kan hon komma att tjäna allt från nästan ingenting till jättemycket i framtida arbete. Kanske vill dom använda en del av sitt sparande till att åka på en långresa. Äldsta barnet har använt en del av sina pengar och köpt en motorcykel och håller på att ta körkort. Yngsta barnet har pratat om att köpa en dator för musikproduktion för ca 20 tkr. Om de börjar plugga på en mindre ort kanske pengarna kan räcka till en kontantinsats. Ja ni förstår, inte lätt att veta när pengarna ska användas och till vad.
Idag har de 70-100 tkr var på Lysakonton med 75% aktier och 25% räntor. Vi kunde inte bestämma oss för om det skulle vara 60/40 eller 90/10 så det blev mitt emellan. Känns troligast att merparten av pengarna kommer att användas tidigast när de fyller 24 och att de så småningom hamnar på ett någorlunda välbetalt arbete men som sagt svårt att veta.
Lutar snarare åt att öka än att sänka risken. Kanske låta 75/25 ligga kvar till en eventuell börskrasch och då öka till 90/10 och såklart då vara nöjd med 75/25 om börskraschen inte kommer. Tacksam för kloka inspel i frågan. Antar att jag inte är ensam i forumet att fundera över detta.
Har inga barn själv, men tänker att det kanske beror lite på vad ni vill att pengarna ska användas till - en jordenruntresa som ger minnen för livet eller kontantinsats till en lägenhet som ger de möjlighet att utbilda sig till vad de vill - som ekonomiskt stöd under studietiden, för att möjliggöra att jobba deltid när deras barn är små eller för att ha möjligheten till tidig pension? Hur hade ni, med det perspektiv ni fått, velat att era föräldrar delat ut pengarna?
Kanske hälften på 18 årsdagen och hälften på 30 årsdagen, sedan riskjusterat efter det? Kanske är inte den exakta summan så viktig vid ett specifikt datum, vilket kanske resulterar i en 100/0 portfölj?
Fick själv ett arv om ca 30 tkr som 13-åring. När jag var 20 köpte jag en lägenhet i Karlskrona där jag pluggade. Efter utbildningen flyttade jag till Stockholm, sålde lägenheten med förlust och gjorde av med resten av pengarna på en asienresa. Har inte ångrat något av det, tvärtom. Jag tror det är bra om barnen själva väljer och tar ansvar för när och till vad de ska använda pengarna.
Haha. Det brukar bli så att ungdommar brukar sällan ångra något,speciellt när någon annan har sparat åt de. Du hade kanske gjort samma sak även om du fick ärva 500 tusen och inte ångrat något! . Man tänker lite annorlunda när man tjänar egna pengar då det brukar göra mycket mer ont att bli av med de. Eller hur? . Själv sparar jag ganska mycket åt mina barn och de pengar kommer växa ganska mycket på 10- 15 år då vill jag så klart ha koll hur pengarna ska investeras och på rätt saker och hoppas att de kan fortsätta spara månadsvis själva för att få ännu bättre ränta på ränta effekt långsiktigt. . Angående investering långsiktigt ska man ha 100% aktieindex utan att tajma börsen.
Ja, så är det nog. Pengarna sparade vi till barnen när de var ganska små. Efter ett tag bestämde vi oss för att vi hellre ville ha de pengarna som las undan varje månad till sådant vi kunde ha glädje av som familj ihop med barnen och till eget sparande så vi slutade med sparandet till dem.
Pengarna de nu har är en mindre del av vårt kapital och då gör det inte så ont i oss, som sparat ihop dem, om de använder dem till något som vi kanske inte skulle valt. För den som sparat ihop ett större kapital och som gjort en del uppoffringar på vägen kanske viljan att styra vad pengarna ska användas till är större.