Hej!
Jag behöver inspiration och ideer för hur man kan tänka kring sparande för att kunna försörja sina svärföräldrar.
Jag och min man är gifta. Han tjänar betydligt mer än mig och vi har delad ekonomi. Vi är i 30-årsåldern och bor i Sverige.
Han och hans föräldrar kommer från ett land i kaos och föräldrarna har nyligen flyttat till typ Australien där också hans bror bor.
Min man + bror har köpt en lägenhet till föräldrarna i Australien och föräldrarna lever just nu på sina ganska magra besparingar. De har och kommer inte få någon pension eller bidrag i det nya landet. Det finns en fastighet i det kaosiga hemlandet som ev kommer kunna säljas för kanske en miljon. De får finns gratis sjukvård i det nya landet.
Just nu har vi en buffert på 100 000 avsatt på sparkonto för ifall det skulle hända något akut vi måste hjälpa dem med och ett fondsparande på 150 000 som jag tänker ska vara lite mer långsiktigt sparande till dem (där sätter vi in 1000 kr per månad). Vi betalar ränta, amortering och avgift på lägenheten och det har vi tagit höjd för i vår årsbudget.
Vi har också ett eget sparande för oss själva både på sparkonto och i fonder.
Borde vi spara mer agressivt till dem? Jag oroar mig för att min man eller hans bror blir av med jobbet eller måste byta till ett mindre välavlönat arbete, eller att de plötsligt behöver mer hjälp och att det sätter vår ekonomi i gungning. Eller att något annat oförutsätt händer.
Vi hyr för tillfället vårt boende men vill köpa något snart och jag vill därför planera vår ekonomi för de kommande 10-20 åren så att vi inte köper något som är för dyrt för oss med tanke på ovan!