Hej,
Lite bakgrund.
Jag och min fru har flyttat till Mellanöstern då jag har blivit erbjuden ett jobb. Vi är lyckligt lottade, nästan alla fasta kostnader är täckta i mitt kontrakt. Vår bostad i Sverige är uthyrd och hyresintäkten täcker våra kostnader för bostaden.
Vi har cirka 120 TSEK i total inkomst (50% min/50%fru) varje månad. Efter avdrag för mat, nöjen etc har vi 90-95 TSEK över varje månad. Vi är lite handfallna kring hur vi skall tänka kring sparande. Idag sparar vi i fonder genom vår bank i Sverige. Dessvärre får jag inte ha kvar mina fonder eftersom jag är utskriven från Sverige. Min fru har kvar sina fonder än så länge, men kommer även hon behöva säga upp dessa då hon kommer skriva ut sig från Sverige. Jag kan inte öppna Avanza eftersom jag är utskriven och bosatt utanför EU/ESS. Mina frågor är:
- Vilket är det bästa och enklaste sättet för oss att spara med tanke på att vi bor där vi bor och inte, vad det verkar, kan ha fonder i svensk bank. Om ni har tips på bra sätt att spara tar vi tacksamt emot dessa. Vi har inget intresse av att börja hålla på med aktier eller så, bara sätta in pengarna i fonder och sedan låta tiden ha sin gång.
- Hur skall vi tänka kring uppdelning av sparande? Både jag och min fru har pension genom våra arbeten. Tänker långsiktigt, kortsiktigt etc? Förslag på uppdelning i %?
Tacksam för era tips kring hur vi skall tänka.