Hej! Jag är ny skribent här men har följt podden till och från under lång tid, och läser även här ofta med stort intresse. Jag vill ta ett grepp om vår privatekonomi. Trots att vi är två vuxna med ganska höga inkomster är vår känsla att pengarna alltid är slut. Jag har blivit besatt av ränta på ränta-kalkylatorn och det vi båda är överens om är att vi vill bygga ett kapital så pass stort att vi kan leva på avkastningen i framtiden, men då pratar vi om pensionsåldern.
Här är bakgrund och förutsättningar, ursäkta på förhand för wall of text.
Familj
Vi är två vuxna, 34 & 35 år. Två barn, 3 och 7 år. Vi ska inte ha fler barn.
Boende
Bor i storstad, i hus. Huset f.n. Belånat till 63%.
Sommarstuga, belånad till 66%. Detta huset kan vi hyra ut på airbnb för ca 50 000 kr/år, när vi orkar och har lust.
Ränta och amorteringar totalt 11 350 kr/mån. Rörlig ränta 1,14%. Totalt lånebelopp ca 4 400 000 kr.
Husen har vissa underhållsbehov som vi ska ta tag i nu.
Inkomster
Jag bedriver konsultverksamhet som egenföretagare. Jag tar ut 44 000 kr i lön. Från nästa år kommer det finnas utrymme att ta ut utdelningar, uppskattningsvis i storleksordningen 2-300 000 kr per år.
Min partner är anställd, med en lön på 72 000 kr/mån.
Utgifter
Varje månad för vi över 26000 kr till boendekontot, därifrån dras ränta, amorteringar, el, bredband, barnomsorg osv. De pengarna går åt. Mat osv är inte inkluderat i detta.
Sparande
Vi sparar på varsitt Avanza-konto.
Jag f.n. 3000 kr, den andra vuxna 5000 kr. Jag kommer testa att öka upp mitt sparande till 6000 kr/mån.
Har dålig koll på vad min partner placerar pengarna i men jag köper mest Spiltan Aktiefond Investmentbolag, och Investor B. Jag har ingen särskild strategi men är road av att logga in och se pengarna växa.
F.n. har vi gemensamt ca 350 000, så inga jättesummor ännu.
Till barnen sparar vi barnbidragen varje månad så ca 2 400 kr/månad.
Barnens sparande uppgår just nu till 225 000 kr.
Bil
7 år gammal Kia, lån avbetalda. Ingen av oss är intresserad av bilar. Skulle vi byta skulle det vara till en elbil, men vi brukar blir avtända när vi börjar räkna på kostnaderna.
Mitt största ekonomiska dåliga samvete är att jag inte har tjänstepensionssparande. Jag har tidigare varit anställd i en bransch där man enligt ”tradition” inte har det i sin lön. Sedan jag startade mitt företag för 2 år sedan har jag inte startat något pensionssparande, delvis därför att jag i bolaget byggt kapital för att köpa aktier i ett annat bolag som jag är involverad i, och som sannolikt kommer ge bra utdelning varje år. Men nu ska jag ta tag i detta.
Så min fråga gäller egentligen. Om det var din ekonomiska situation, hur skulle du styrt upp detta?
Ska vi låna eller spara till husrenovering?
Hur bör vi investera sparandet?
Jag känner det som att vi har goda förutsättningar, men att vi är alldeles för ouppstyrda och utan en tydlig målbild/löpande uppföljning.
Ser fram emot tankar och idéer!