Barnspar - rädsla av otillräcklighet

Hej!

Tyvärr blir jag lite långrandig…
Jobbar som läkare och min sambo som sjuksköterska. Tillsammans har vi lite mer än snittsvensken i grundlön.
För närvarande sparar vi hela barnbidraget till våra 2 barn och tänkt ge det till dem när de är drygt 20-21 eller när de tänkt skaffa bostad (under förutsättning de är skötsamma i övrigt).

Om allt vill sig till så kommer vi flytta till ett hus. Med det så tillkommer utgifter (ffa ränta), som vi (om vi förblir friska) kan hantera och behålla barnsparet som nu. Däremot så blir det mycket sparsamt sparande i övrigt (kalkylerat drygt 1000kr/månad/år vid 4% ränta) om man inkluderar -allt- vi förnärvarande betalar/månad. Ingen utlandssemester är inkluderad i min kalkyl, då vi helt enkelt inte rest de senaste 3 åren, men några pengar över till resande kommer det bevisligen ändå inte för oss 4 med nuvarande intäkt (eller kanske iom räntan är på nedåtgående).

Vi räds inte detta nämnvärt, då inom ett par år ökar min grundlön och jag får då ut drygt 9000/månad netto till.

Min rädsla grundar sig i bostadspriser överlag. Jag tycker att köpa en fristående villa utanför en stad är svettigt ekonomiskt nu - hur illa kommer det bli om 20 år? Eller för framtida eventuella barnbarn?

När mina far-/morföräldrar gick bort så använde mina föräldrar arvet till att kvitta resten av sin kvarvarande (lilla) bostadsskuld, bjöd alla barn med respektive (20 pers) på ett par utlandsresor tillsammans och delade ut resten till oss barn (räckte att köpa varsin begagnad bil).

När mina föräldrar går bort så gissningsvis räcker det för att ta mig till 50% belåningsgrad, och då är det fortsatt ganska mycket kvar i lån.

Min gissning är att våra barn kommer vara i ännu större behov än oss av arv, redan innan vår bortgång, för att kunna bilda familj. Vågar inte ens tänka på ev barnbarns situation.