Hej,
Jag är gift och vi har två barn, 2 år respektive 6 månader gamla. Min fru är föräldraledig på heltid och kommer vara det 2025 ut, därefter kommer jag att vara föräldraledig 3 månader. Efter det kommer hon att jobba deltid, nedåt 60 procent beroende på vilket schema hon kan få. Jag lägger lite grunddata längst ned i inlägget.
Vi har två problem: det ena att vår bostadsrätt antagligen tappat ganska rejält i värde, och det andra att vi inte har något särskilt pensionssparande för min fru.
Vad gäller bostadsrätten så köpte vi i maj 2023 för 2,3 mnkr. Uppskattade då att det var minst 10 procent överpris, men vi behövde ha större. Försäljningar av lägenheter av samma storlek i vår förening har under 2024 gått för ca. 1,7 mnkr. Enda jag vet om skillnad på skick är att dessa inte har haft renoverade badrum (original fr. 90-talet), vilket vi har. Nu kommer avgiften att höjas ganska rejält till 2025 för att tidigarelägga underhåll, vilket har fått vissa grannar att protestera, dels för att de menar att de driver ned värdet ytterligare då vi får en mycket hög avgift (8 tkr för 4 rok, 90 kvm).
Vi gillar vårt boende och har egentligen inga konkreta planer på att flytta - skulle vi bo kvar här resten av livet så vore det fine! Det kan dock komma att ändras när barnen börjar skolan, om det visar sig att de vi har tillgängliga inte är något bra. Då blir det flytt som tidigast om 6-7 år.
Känner en viss oro för detta med värdetappet - men går det att säga hur stort problem det egentligen är?
Sedan beträffande pensionssparande för min fru - eftersom hon varit föräldraledig mest, och kommer att jobba deltid framöver, så vet vi att vi behöver lägga undan för henne - men går det att säga hur mycket? Jag hade tänkt en tusenlapp men jag läste i SvD om några i motsvarande situation som verkade lägga 4-5 tkr.
Generell information:
Bolån på 1,69 mnkr, fördelat på tre med räntor mellan 4,08 och 4,97 procent. En del är rörlig, en del löper ut september 2025 och en del september 2026. Amorterar 3 tkr per månad, vilket är minimum.
Inkomster är för närvarande min lön (statlig tjänst) på 53,6 tkr brutto, 39 tkr netto, och mellan 10-12 tkr i föräldrapenning, beroende på hur mycket vi tar ut. Min fru arbetar kommunalt och har 41,2 tkr brutto, 31 tkr netto.
Vi har 200 tkr på buffertkontot, men vårt mål för bufferten är 120 tkr. I februari planerar vi att lösa vårt billån på 54 tkr från denna pott. Vidare har vi 29 tkr avsett för amortering, vilket räcker till drygt 9 månader till.
Sparandet har under året gått bra, i snitt 9 tkr per månad, men då vi uppnått bufferten och snart betalat av billånet så vet jag inte vad nästa mål blir. Metoden har i princip varit att jag har varit lite aggressiv efter att fakturorna är betalda och fört över till buffertkontot vad jag tror att vi kan avvara. Har ibland inneburit att vi lyft pengar tillbaka, men nettot har i snitt varit 9 tkr sedan i maj 2023.
Tacksam för råd!