Vårt nuvarande boende är den dyraste posten som enbart i sig (ränta, amortering 1% och kallhyra) är drygt 24-25.000. Denna siffra kommer öka med 6-7.000/månad med det nya boendet om räntan är 4%, delvis för ökat lån och delvis för ökad amortering (2%). Räntan är dock påväg ner, så det blir inte så illa och jag räknar inte med ränterabatten heller (skriver in den som intäkt när den väl trillar in vilket höjer våra årssnittslöner istället, så har jag iaf valt skriva in det i mitt excel). ISK skatten sjunker ju nu också då jag tagit ut typ allt från aktieboken vilket jag inte heller tagit höjd för.
Vi bor bra som nu, nybygge, tillräckligt stort, bostadsrätt, men husdrömmen kvarstod (saknar gräsplätt). Sen på 24-25.000 tillkommer driftskostnad, försäkringar (ej bil), förskola, fackavgift, studielån, lite småblandat och så är vi (nu) uppe i något i stil med 33-35.000 (plus 6-7.000 i nästa boende).
Vi har en bil, vi använder för att hälsa på släkt. Vi cyklar till jobb. Bilen kostar drygt 2500/månad med bilförsäkring. Räknar inte med värdeminskning/slitage, fjolårets snitt blev 3000 då däcken fick bytas. Det är en begagnad Toyota från 2011 eller 2013, köpt 2019 tror jag.
Kläder, huvudsakligen begagnat till barnen. Beträffande oss vuxna, senaste köpet för ett halvår sen var underkläder på HM då allt jag ägde hade hål i sig (illustrerar hur ofta jag köper kläder)… Min sambo är sparsam klädesmässigt också, senaste klädesköpet var för 4(?) år sedan, när hon blev färdigutbildad, ville då ha en klänning. Vi är här under snittsvensken i kostnader och har så varit konsekvent i flera år. Ligger på ca 500-1000 (barnen växer fort i början, men vissa månader 0 till trots).
Edit: Dyrare just specifikt november (2200kr), akut inköp av overaller till barnen höjde kostnaden (någon tyckte befintliga overaller tydligen var fina och blev således av med 2 st på förskolan inom loppet av en vecka).
Presenter, snittar på 1500/månad. Sambon har stor släkt med flera syskonbarn. 200-300/släktbarn, mer för våra egna, drygt 1000 och till oss själva 1000-1500. Födelsedagspresenter plus julklappar och lite då och då annan anledning för presenter (konfirmation kommer jag på just nu) blir iaf i snitt 1500/månad.
Media. Vi betalar för Spotify och billigaste hallonabonnemangen, så drygt 400kr där. Internet är inkluderat i kallhyran så inte med i denna kalkyl. Övrig tv har vi alternativ lösning för… drygt 100kr/månad.
Telefon: Har iPhone 10 och sambon 11. Så de är betalda sedan några år tillbaka.
Mat/hygien/förbrukning: Om jag förstod konsumentverket borde vår familj ligga på ca 13500/månad, här är vi på 17.000 i november istället. Snus är delförklaring (800/månad), mcdonalds/pizzeria (mellan 600-1200/månad, har varit dyrare månader kan tilläggas, men då har denna post också legat på mer än 17000, högst noterat 21.000). Slopar vi det så är vi nere på ca 15.000. Jag äter 2 måltider per dag och en proteinshake. Barn och sambo äter 3-4 gånger. Exakt varför vi ändå hamnar över 13500 har jag svårt att se… spontant tänker jag att vi borde vara under, men bevisligen så är det något vi köper som anses lyx. Tyskt kött kan dock inte vara det… men ja, vi äter kött 5-6 dagar i veckan både lunch/middag. Vi köper inte alkohol.
Fritid: mindre än 1000/månad, oftast mindre än 500, det räcker till Leo’s lekland en gång eller ett zoobesök. Gymkort till mig betalas till största del av arbetsgivaren.
Hemutrustning: möbler/blommor/liknande. 3000/månad. Snittet är relativt högt är jag medveten om. Den var högre just nu för fixeri inför försäljning, men snittet blir nog det över tid. Ikeasoffan köpt förra året är bara det 1000/månad i snitt. Köper visserligen inte möbler varje år, så efter tid kommer snittet minska.
Skriver detta mest för att kanske illustrera att vi inte lever extravagant och önskar inte leva såsom kanske äldre kollegor gör, föreställer mig de köpte ett palats för 100.000 kr på 90-talet. Vi reser inte (mer än inom länet, men önskar att kunna ta oss till fjällen i framtiden igen dock). Vi vill prioritera fint boende iom vi håller oss oftast hemma. Huset vi tänkt flytta till är fint, det ska understrykas, men då det är lite utanför (varför kvaliteten genast höjdes för prisklassen, ca 6.500.000), behöver vi skaffa en bil till och istället för att cykla, så får vi köra till jobb, så bilkostnaden kommer öka, gissar 4000/bil (med försäkring, men kan ha fel både upp och ner).
Allt detta gör att sparkvoten minskar. Vi kommer initialt kunna behålla barnsparet som det är, men att köpa en till soffa (vilket troligen behövs :p) så får vi spara ett par år.
Där har ni min ekonomi nedbruten. Sparar på pappret drygt 15.000kr/månad just nu (utöver barnspar och amortering). Tåls att tilläggas som jag sa tidigare, att november var den billigaste månaden i det senaste. Minus 6-7.000 samt minus för bilar (1.500+4000) och vi är nere på 3.500-4.500. Skrev tidigare att vi har typ 1000kr kvar med det nya boendet, det är en siffra baserad på årssnittet då mat/förbrukning/hygien låg på i snitt 19.000 (7-8 besök till mcdonalds/pizzerian). Men ja, blir kanske också missvisande låg då jag inte tagit hänsyn till ränterabatten. Sen ökar också intäkten inom ett par år, men då kommer nog också resa/fritid/hobby öka i kostnad…
Därför tycker jag detta är svettigt (men görbart för oss), men det var inte mig jag var orolig för i huvudsak, utan barnens framtidsutsikter. Jag kommer inte påtvinga dem läkaryrket, eller något annat välavlönat, det får de styra över själva, önskar bara att de är tillfreds med de val de gör. Inga magnifika arv till oss föräldrar väntar i framtiden som man kan investera. Om jag svettas, vad kommer barnen då göra? Såvida inte någon reform inträffar… Kanske de säger ’du hade åtminstone möjlighet ATT köpa en bostad pappa, sluta gnäll’.
600.000 idag räcker en del (det som barnbidragen kan ge med förväntad ränta på ränta på 20 år), men om 20 år, hur långt tar det en? Min första bostad 2018 kostade 1.100.000 och hade stort behov av renovering, en 2 rums lägenhet. 2003 i samma område kostade en 5 rums lägenhet 35.000.