Barnspar - rädsla av otillräcklighet

Räknar inte in ränteavdraget, det har du rätt i.

Kallhyran med p-plats är drygt 9500. Till banken betalar vi nu 5300x2 samt 4100. CSN 3000. Förskola 2251. Fackavgifter ca 600 tillsammans. El 1300 (lite missvisande hög, tippar drygt 500kr billigare i verkligheten). Har inte skrivit ner exakt vad övriga ’fasta utgifter’ är, bara nedtecknat siffran.

Denna kostnad “försvinner” när ni köper hus, eller är mer korrekt inbakad i husets pris.

1 gillning

Jag tror tankarna kring just huspriserna inte är helt obefogade, storskalig småhusbebyggelse (dvs villaområden) är omodernt och nu för tiden nästintill oförsvarbart att bygga ur ett samhällsserviceperspektiv. De som finns i storstadskommuner kommer bara bli dyrare.

Att spara till insats för bostadsrätt till barnen så de kan göra bostadskarriär är väl bra, men en del i problematiken är ju också äldre personer som bor kvar i hus fast barnen är utflugna. Så lägg till i kalkylen att sälja av och flytta till mindre när det väl beger sig, och dela ut lite av avkastningen som förskott på arv, så kommer det finnas ännu mer pengar i huskassan.

Min fördom om just Skåne är också att befolkningen är väldigt ovilliga att flytta till andra sidan åkern, för de är helt tossiga där och pratar så konstigt, även om huspriserna sjunker drastiskt när man kommer längre från Malmö/kusten. Om man jobbar lite med det och lär sig inse att hela Skåne är en åker och alla pratar lika konstigt men på olika sätt, så kanske det blir lättare att hitta ett rimligt prissatt hus i närheten av en busshållplats.

13 gillningar

Dagens asgarv !

2 gillningar

Jobbar ni deltid eller?

PS.
Ursäkta kommentaren, men läkare är ett de högst betalada yrkena i Sverige (om jag inte missat något?). Det kanske inte är du än men över din livstid kan du väl inte genuint tro att varken du eller dina barn kommer att ha några ekonomiska problem, givet att ni lever rimligt.

5 gillningar

Okej, så då är vi under 30k nu. Sedan är alltså 10,6k amortering, korrekt? Då är vi under 20k. Förskolan kan täckas av barnbidraget. Just sayin’.

Min poäng är, i all välmening, att du ser på era utgifter från fel håll och att det nog krupit in lite livsstilsinflation också.

Med kallhyra, menar du då avgiften till bostadsrättsföreningen? Hur stor är lägenheten/huset? Oavsett så låter inte 9500 särskilt dyrt.

2 gillningar

Båda jobbar heltid. 2-4 dagar/månad blir VAB. Har inte inräknat jourersättning då jag förnärvarande sparar allt, så där har vi mellan 5-8.000 mer netto in/månad som inte realiserats. Delvis för den är fluktuerande (gillar inte räkna på det okända), men för tillfället sparar jag tid för att eventuellt behöva ta ut i ledigt för stafettande. Hade jag tagit ut den så hade den bokförts som intäkt i mitt excelark om du undrar :slight_smile:

Word!

Så länge man slipper passera gränsen till utlandet… bortom Markaryd.

1 gillning

Ett rejält sparande vid den mest krävande tiden i livet alltså - bra jobbat där också. Men det är ju ett beslut du tagit oavsett. Bokför du inkomsten så ska du se hur mycket luftigare allt känns.

2 gillningar

Vi amorterar 1%, drygt 3000kr i månaden. Den siffran tror jag är inbakad i de 3 kostnadsposterna som är till banken på 5300, 5300 samt 4100, som då även ska inkludera räntan. Vårt nuvarande bolån är indelat i 3 delar, ca 1.640.000, 1.640.000 och 320.000. Finns iaf ingen separat dragning på 3000 till banken. Så som jag tolkar det blir ränta+amortering drygt 14.700kr.

De fasta kostnadssiffrorna jag inte på rak arm kan säga vad de är (när jag skriver ner dem så checkar jag parallellt på kontoutdrag) uppgår till ett par 1000. Bland annat 25x2 kr för kortavgift och någon siffra var även sophanteringen.

1 gillning

Så, då är er belåningsgrad ganska modest ändå.

Men om jag var du skulle jag mejla banken och be dem ställa upp vad som är vad, med räntorna tydligt angivna per lån. Utan bra insyn i era utgifter kommer du aldrig att kunna göra en trovärdig budget eller ens hitta onödiga utgifter som uppenbarligen stressar dig i vardagen.

Det där låter ju helt rimligt. Det är inte där striden vinns. Det är på annat.

Jag tackar er för ert engagemang :slight_smile:

Kan nog spara ett par 1000 genom mer förståndiga matinköp, iaf enligt konsumentverket. Tycker mig fortsatt ha svårt att se vad boven där egentligen är (frånsett pizzeria/snus, dricker inte alkohol), men visst, där är väl 2000 att spara :).

Men det låter som att ni inte är så oroliga för framtiden som jag är. Kanske barnbidraget i sparande är tillräckligt för att ge barnen en god chans.

Nu med allt snack om mat, så ska jag återgå till Hasselbachs potatisen och fläskytterfilén (oxfilé var för dyrt :slight_smile:

Jag önskar er god fortsättning!

3 gillningar

Grejen med läkare är att de börjar tjäna bra väldigt sent i livet. En 33-årig läkare tjänar inte jättemycket. Det börjar blir höga löner efter 40.
Och sedan jämför de sig gärna med andra länder där läkare ofta kan tjäna 10x svenska läkare.

1 gillning

Välkomnar dig och sambon till de norrländska vidderna! :slight_smile: Rimliga priser på hus, mycket natur och vintersport och mycket jobb samt höga löner till både läkare och ssk. Då kommer ni få MASSOR av kronor över för livet.
Många unga läkare och ssk här jobbar deltid.

3 gillningar

Hur menar du att du inte har råd med ett hus på 5mnkr när ni tjänar 100k netto och har 3mnkr i förmögenhet?

3 gillningar

2 vuxna, 1 barn. Lärare + förskollärare.

Bolån på 3.3mkr, billån på 150tkr, privatlån till kontantinsats på 300tkr + maxade CSN.
Vi amortera 5.500.
Ränta drygt 12 innan avdrag.
Privatlån 4500
Billån 2500
Csn på 3000

Vi har totala utgifter på drygt exakt 40tkr.

Ni lever absolut i guldkant. Vi har mycket mer lån än er men ändå 25tkr lägre utgifter?

Min har också precis gått på föräldraledighet och vi klarar oss ändå utan att maxa FL.

3 gillningar

Köper helt ointresse / brist på tid som rimliga anledningar att inte ha hus, men tycker det blir fel när du skriver att du inte har råd.

Och att säga att risken finns att huset skulle ruttna känns lite märkligt om det inte är så att du och familjen är blinda och saknat känsel.

Alla får göra som man vill, men det blir märkligt att säga att man inte har råd.

Lite som jag läste någonstans innan att en person som hade 100mnkr inte ansåg sig som rik eftersom han inte kunde leva på det sätt han gjorde utan att jobba. Man kan inte välja att själv definiera ord. Såklart finns alltid gråzoner, men >99% av befolkningen skulle säga att du har råd att ha ett hus för 5mnkr.

6 gillningar

Du kan betrakta oss som att vi är blinda och saknar känsel. Andra på forumet tycker att jag är jobbig som skryter och hittar på (vilket jag inte gör) om min förmögenhet. Men jag är också en extremt begränsad person. Jag är bra på ett specifikt ingenjörsområde och lyckas vara en ytterst smal expert där, men anses annars generellt som en idiot. Min familj anser mig vara lågintelligent, medan jag i andra sociala sammanhang anses som en smart kuf.

Sånt här måste spela in i ens ekonomiska beslut.

Om man mot förmodan skulle vilja förstå mer varför jag skriver som jag skriver kan man kolla på ett gammalt Redditinlägg. Jag tog bort användarnamnet senare, men posten finns kvar här:

https://www.reddit.com/r/financialindependence/comments/p88ipu/forestfire_42m_sweden_engineer_and_forest_owner/

2 gillningar

Tycker som flera andra att det verkar väldigt mycket. Vi har fasta kostnader enligt det du räknar upp plus lite till som landade på ca 17.000 i november. Då har vi visserligen lån på 2.600.000 men amorterar samtidigt 2 %.

Livsmedel/förbrukning brukar landa på 10.000 kr och då snålar vi inte direkt utan till 95 % köper vi det vi vill i mindre ICA-butik. Har kollegor som landar på typ hälften med för två vuxna och två barn men då är det väldigt mycket budget-livsmedel som köps.

1 gillning

Vårt nuvarande boende är den dyraste posten som enbart i sig (ränta, amortering 1% och kallhyra) är drygt 24-25.000. Denna siffra kommer öka med 6-7.000/månad med det nya boendet om räntan är 4%, delvis för ökat lån och delvis för ökad amortering (2%). Räntan är dock påväg ner, så det blir inte så illa och jag räknar inte med ränterabatten heller (skriver in den som intäkt när den väl trillar in vilket höjer våra årssnittslöner istället, så har jag iaf valt skriva in det i mitt excel). ISK skatten sjunker ju nu också då jag tagit ut typ allt från aktieboken vilket jag inte heller tagit höjd för.
Vi bor bra som nu, nybygge, tillräckligt stort, bostadsrätt, men husdrömmen kvarstod (saknar gräsplätt). Sen på 24-25.000 tillkommer driftskostnad, försäkringar (ej bil), förskola, fackavgift, studielån, lite småblandat och så är vi (nu) uppe i något i stil med 33-35.000 (plus 6-7.000 i nästa boende).

Vi har en bil, vi använder för att hälsa på släkt. Vi cyklar till jobb. Bilen kostar drygt 2500/månad med bilförsäkring. Räknar inte med värdeminskning/slitage, fjolårets snitt blev 3000 då däcken fick bytas. Det är en begagnad Toyota från 2011 eller 2013, köpt 2019 tror jag.

Kläder, huvudsakligen begagnat till barnen. Beträffande oss vuxna, senaste köpet för ett halvår sen var underkläder på HM då allt jag ägde hade hål i sig (illustrerar hur ofta jag köper kläder)… Min sambo är sparsam klädesmässigt också, senaste klädesköpet var för 4(?) år sedan, när hon blev färdigutbildad, ville då ha en klänning. Vi är här under snittsvensken i kostnader och har så varit konsekvent i flera år. Ligger på ca 500-1000 (barnen växer fort i början, men vissa månader 0 till trots).
Edit: Dyrare just specifikt november (2200kr), akut inköp av overaller till barnen höjde kostnaden (någon tyckte befintliga overaller tydligen var fina och blev således av med 2 st på förskolan inom loppet av en vecka).

Presenter, snittar på 1500/månad. Sambon har stor släkt med flera syskonbarn. 200-300/släktbarn, mer för våra egna, drygt 1000 och till oss själva 1000-1500. Födelsedagspresenter plus julklappar och lite då och då annan anledning för presenter (konfirmation kommer jag på just nu) blir iaf i snitt 1500/månad.

Media. Vi betalar för Spotify och billigaste hallonabonnemangen, så drygt 400kr där. Internet är inkluderat i kallhyran så inte med i denna kalkyl. Övrig tv har vi alternativ lösning för… drygt 100kr/månad.

Telefon: Har iPhone 10 och sambon 11. Så de är betalda sedan några år tillbaka.

Mat/hygien/förbrukning: Om jag förstod konsumentverket borde vår familj ligga på ca 13500/månad, här är vi på 17.000 i november istället. Snus är delförklaring (800/månad), mcdonalds/pizzeria (mellan 600-1200/månad, har varit dyrare månader kan tilläggas, men då har denna post också legat på mer än 17000, högst noterat 21.000). Slopar vi det så är vi nere på ca 15.000. Jag äter 2 måltider per dag och en proteinshake. Barn och sambo äter 3-4 gånger. Exakt varför vi ändå hamnar över 13500 har jag svårt att se… spontant tänker jag att vi borde vara under, men bevisligen så är det något vi köper som anses lyx. Tyskt kött kan dock inte vara det… men ja, vi äter kött 5-6 dagar i veckan både lunch/middag. Vi köper inte alkohol.

Fritid: mindre än 1000/månad, oftast mindre än 500, det räcker till Leo’s lekland en gång eller ett zoobesök. Gymkort till mig betalas till största del av arbetsgivaren.

Hemutrustning: möbler/blommor/liknande. 3000/månad. Snittet är relativt högt är jag medveten om. Den var högre just nu för fixeri inför försäljning, men snittet blir nog det över tid. Ikeasoffan köpt förra året är bara det 1000/månad i snitt. Köper visserligen inte möbler varje år, så efter tid kommer snittet minska.

Skriver detta mest för att kanske illustrera att vi inte lever extravagant och önskar inte leva såsom kanske äldre kollegor gör, föreställer mig de köpte ett palats för 100.000 kr på 90-talet. Vi reser inte (mer än inom länet, men önskar att kunna ta oss till fjällen i framtiden igen dock). Vi vill prioritera fint boende iom vi håller oss oftast hemma. Huset vi tänkt flytta till är fint, det ska understrykas, men då det är lite utanför (varför kvaliteten genast höjdes för prisklassen, ca 6.500.000), behöver vi skaffa en bil till och istället för att cykla, så får vi köra till jobb, så bilkostnaden kommer öka, gissar 4000/bil (med försäkring, men kan ha fel både upp och ner).

Allt detta gör att sparkvoten minskar. Vi kommer initialt kunna behålla barnsparet som det är, men att köpa en till soffa (vilket troligen behövs :p) så får vi spara ett par år.

Där har ni min ekonomi nedbruten. Sparar på pappret drygt 15.000kr/månad just nu (utöver barnspar och amortering). Tåls att tilläggas som jag sa tidigare, att november var den billigaste månaden i det senaste. Minus 6-7.000 samt minus för bilar (1.500+4000) och vi är nere på 3.500-4.500. Skrev tidigare att vi har typ 1000kr kvar med det nya boendet, det är en siffra baserad på årssnittet då mat/förbrukning/hygien låg på i snitt 19.000 (7-8 besök till mcdonalds/pizzerian). Men ja, blir kanske också missvisande låg då jag inte tagit hänsyn till ränterabatten. Sen ökar också intäkten inom ett par år, men då kommer nog också resa/fritid/hobby öka i kostnad…

Därför tycker jag detta är svettigt (men görbart för oss), men det var inte mig jag var orolig för i huvudsak, utan barnens framtidsutsikter. Jag kommer inte påtvinga dem läkaryrket, eller något annat välavlönat, det får de styra över själva, önskar bara att de är tillfreds med de val de gör. Inga magnifika arv till oss föräldrar väntar i framtiden som man kan investera. Om jag svettas, vad kommer barnen då göra? Såvida inte någon reform inträffar… Kanske de säger ’du hade åtminstone möjlighet ATT köpa en bostad pappa, sluta gnäll’.

600.000 idag räcker en del (det som barnbidragen kan ge med förväntad ränta på ränta på 20 år), men om 20 år, hur långt tar det en? Min första bostad 2018 kostade 1.100.000 och hade stort behov av renovering, en 2 rums lägenhet. 2003 i samma område kostade en 5 rums lägenhet 35.000.

2 gillningar