Sparande. Bör jag göra något mer?

Hej

Jag har ca 2,3 miljoner på Volvocars sparkont med 0,65% ränta

Sedan har jag 1,1 miljoner i olika fonder/aktier som går väldigt bra.

Frågan är om jag skall låta dom 2,3 miljonerna ligga kvar på sparkontot eller köpa mer fonder eller aktier. Skall jag då månadsspara eller köpa i en klumpsumma direkt.

Till att börja med: Tänk på att insättningsgarantin bara gäller upp till 950.000 kr per person och institut. En stor del av dina pengar är i fara om Volvofinans går i konkurs.

https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/insattningsgarantin-och-investerarskyddet/sa-fungerar-insattningsgarantin/

Min första reaktion är att du verkar har en enorm buffert. Det är trevligt i och för sig, men samhällets mål är att låta inflationen förstöra 2 % av ditt kapital per år.

Vad har du tänkt använda dina pengar till och när?

Hej Thomas tack för ditt svar.
Jag är medveten om att går dom omkull så försvinner en del pengar. De som jag tänkt använda pengarna till i närtid är nytt kök och ny bil. Annars är de mer att få dom att växa.

Om de resterande pengarna är till för att växa så tycker jag att du ska kolla in “Fyra-Hinkar-Strategin” för att lägga upp din ekonomi på ett sådant sätt att större delen av ditt kapital får jobba vidare och du har andra delar till att täcka upp dina kommande kostnader!