Sparande buffert

Hej, jag har haft en del pengar sparade på räntekonton nu när räntan varit hög men då den gått ner känns det onödigt. Jag vill ha buffert där jag enkelt konmer åt pengarna, uan att vänta på fondförsäljning. Tips mottages :slight_smile:

En buffert behöver sälan va så stor att räntan egentligen har någon större betydelse. Huvuduppgiften är att kunna finansiera krissituationer som inte kan vänta på pengar från investeringar. De flesta banker har någon form av sparkonto som man lätt kan direktöverföra till och från sitt transaktionskonto. Det enklaste är helt enkelt att ha dessa två på samma bank så man bara gör överföringen i sin app vid behov.

4 gillningar

Enklast är nog kreditkort. Man hinner sälja av fonder innan det börjar ticka någon ränta.

2 gillningar

Ja, iaf om man har så pass mycket sparat att det inte spelar så stor roll om man måste sälja när det gått ned.

Kreditkort kanske är smart. Ska man försöka få cashback då också?

Sen är ändå frågan var man ska våga ha pengarna då.. räntefond? Avanza auto 1? Om man ska minska risken att behöva sälja vid nedgång menar jag. Sen finns tex avanza räntekonto med 1.5%.

Ett annat alternativ är att ha värdepapperskredit och ta ut likvider när det behövs.

3 gillningar

Själv har jag aldrig behövt nyttja min kreditkortsbuffert, så för mig har det inte blivit någon cashback. Jag har allt i en globalfond, och jag tänker att det inte är någon katastrof om jag tvingas sälja av några procent till reapris. Sedan ska man ju komma ihåg att räntefonder, bankkonton och liknande inte heller är riskfria, vilket många ukrainare upptäckte för drygt tre år sedan när de behövde få ut hårdvaluta för en akut utlandsresa.

1 gillning