Lyssnat en del på er på rikatillsammans.
En väldigt bra pod och skoj att lyssna på.
Men kan vara jag som bara hör det jag vill men när jag lyssnat en del på er så känns det lite som ni inte tycker att någon ska investera i vanliga aktier.
Låter mest att bara köra på robotar eller fonder för att dem som kör på aktier inte går plus.
Som sagt kan vara jag som hör fel men låter som det för det mesta eller hur tänker ni om vanliga aktier?
Hej och välkommen till forumet! ![]()
Det är helt okej att investera i vanliga aktier om man vill det, men man ska vara medveten om att de flesta underpresterar index genom den metoden (inte att de aldrig går plus).
Det uppmuntras ofta att ha en såkallad lekhink där man kan ha 10-20% av kapitalet och spekulera i t.ex enskilda aktier eller bransch/nischfonder.
Men låta det övriga sparandet följa forskningen mer genom att investera i breda och billiga indexfonder eller fondrobot.
Tack så mycket.
Ja jo det kan jag hålla med om också.
Själv har jag fonder till både mig och dottern.
Sen aktier är mest för få lite extra utdelning men kör ganska stabila då som ej flackar så mycket.
Dock är det beroende på världsläget men ändå stabila för att få det lilla extra.
Men förstår hur du tänker.
Lät mest som man bara tyckte fonder är bra men ej aktier så därför jag undrade ![]()
Tänkte ställa samma frågan. Här på RT ingen pratar om aktier. Det är bara indexfonder, globala, lysa, osv. Själv investerar i fonder men en del i aktier också. Det är roligare och det finns pengar att tjäna. Man ska vara aktiv, försöka hitta rätt punkt att köpa och sälja och ha lite tur förstås. I mina 30 år på börsen har satsat ungefär 60% i fonder och 40% i aktier men tjänat betydligt mer på aktier.
Jag brukar köpa billigt och sälja dyrt, det är den bästa strategin.
Det roliga med aktier är utdelningen som man inte ser med fonder, även om de finns där men återinvesteras så man ser dem inte, dvs det kommer in lite pengar då och då med aktier.
Om utdelningen får en motiverad att fortsätta spara så tycker jag ändå att det inte är så “dumt” att spara i enskilda aktier även om man har sämre riskjusterad avkastning gentemot ett brett index.
Är som med träning visst att gp ut och jogga är säkert jättebra men för de flesta så kanske det är för tråkigt för att orka fortsätta med och då är det kanske bättre att hitta någon alternativ så som fotboll eller liknande.
Hört att det är en extremt populär strategi bland småsparare som pillar med enskilda aktier. Kanske vettigt att prova att köpa dyrt och sälja billigt, måste ju vara populärt av någon anledning?