Sparandenivå och fördelning

Jag var nyss inne och såg över mitt sparande på Avanza och såg då att endast 3,2 % uppnått den nivå som är mitt nästa sparmål där (2 miljoner). Detta förvånar mig mycket! Man hör ju hela tiden om vikten av att ha en buffert (särskilt som husägare). Man behöver ha ett privat pensionssparande, och helst ett par miljoner på kontot när man blir pensionär. Samtidigt är bostäder oerhört dyrt och barnen kommer att behöva rejält med hjälp om de inte ska behöva ta oerhört stora lån och risker som unga vuxna på bostadsmarknaden. Jag är själv ensamstående förälder till två skolbarn och har en inkomst strax under medianen (under 40 000 kr före skatt) - hur kan jag ha sparat så mycket mer än andra (och ändå känna att jag gärna skulle ha velat spara mer för att känna mig helt trygg). Vad tror ni, och vad har ni för tankar om balansen mellan att leva NU och att spara för att få en god levnadsnivå för hela familjen i framtiden?
Sedan är jag nyfiken på hur mycket andra 40-åringar har hunnit spara till sin pension och även hur mycket man sparar till sina barn (men jag förstår samtidigt att folk som hänger här inte är representativa). Tycker det är så svårt att få en uppfattning om huruvida man ligger på en rimlig nivå, eller om man borde leva mer NU eller tvärtom steppa upp lite och prioritera det långsiktiga mer. Fattar att det är en fråga om personliga avvägningar också, men ja, ni fattar …

@Spirea En del av förklaringen är att många har spritt ut sitt sparande på flera plattformar. Jag kommer över den nivån du talar om men inte enbart med sparandet i Avanza.