Börja pensionsspara liten summa, var?

Hej, vi är ett par, två 30+ med heltidsjobb som skulle vilja börja spara iaf en liten summa i månaden mot pensionen.
Jag är osäker hur jag ska gå tillväga då jag skulle vilja att det inte finns möjlighet att se eller röra pengarna, eftersom jag tror att vi isåfall skulle använda dem. Det är hittills lätt hänt att sälja av fonder när det behövs…
Var sparar vi isåf?

Välkommen till forumet! :smiley:

Det är ju svårt att skydda sig mot sig själv. Jag förmodar att ni har “svenssonlöner” så att löneväxling inte är på tapeten.

Då återstår väl att göra det så svårt som möjligt att få ut pengarna. Ett automatiskt sparande i en nischbank. Gärna en som kräver koder och annat strul, som man kan glömma bort eller liknande.

Men helst skulle jag nog ändå sätta mig ner över en fika eller ett glas vin och prata om varför det är så lätt att ta ut.

Tack för svar! och bra idé! precis, löneväxling inte aktuellt.

Ja, det är frågan. Vi står inför mycket förändringar kommande åren i vårt liv med barn, sparande till lägenhet och stuga, båt, så jag har svårt att tro att vi skulle kunna hålla oss från att ta från pensionssparandet ifall det skulle växa till en anselig summa. Vi har hittills varit duktiga på att spara men jag vill ändå ta det säkra före det osäkra.

Ett eget ISK I en egen kategori på avanza tycker jag funkar bra. Och sen en tillräckligt liten summa för att det inte känns så mycket att spara. I mitt fall innebär det 500kr/mån. Sen sparar jag mer på andra ISK. Då känns det bättre att ta från dem pm jag behöver pengar. Pensionen får stanna.

När jag fokuserat hårt på att spara till större boende etc har jag sparat ca 10k/mån. 500 till pension. Idag har jag växlat ner och sparar ca 3k/mån men fortfarande 500 till pension.

Har du använt ett eget ISK och kategori på avanza till pension? Räcker inte det?

Barn, bostad, stuga och båt för alla med sig kostnader.
Det kanske finns ett behov att prioritera bland dessa ?

1 gillning

Jag skapade en automatisk överföring från mitt räkningskonto den 25:e till Avanza. Jag satt också upp en till överföring den 3:e från samma räkningskonto. Fanns det pengar kvar efter räkningsperioden som i min värld är den 25:e till typ 1:a eller så, så åkte de också över till Avanza. Där skapade jag ett månadssparande i tre breda indexfonder.

Upplägget har byggt på att jag på min vardagsbank har 3 konton: Lön, Räkningar och Spar. Spar-kontot var mer av ett buffertsparande till en dyrare månad. Avanza ska man ej röra.

Har funkat bra för mig för det görs helt automatiskt.

Det är inte nödvändigtvis fel att ta ut ur fonderna när det behövs. Sparande är en tradeoff där man satt mål framåt som större än viktigare än målen man har nu. Är målen nu viktigare, eller om man kan fylla de senaste målen enkelt med senare sparande, så kan det vara rätt att ta ut ur fonder nu.

Dvs, bestäm vad ni verkligen vill, och allokera pengar/sparande till det så att ni uppnått målen. När ni väl bestämt hur ni vill prioritera är det enklare att använda pengarna rätt.

1 gillning