Hej!
Jag har precis hittat den här superbloggen och jag tänkte också ta och styra upp det här med mitt sparande nu, från att ha varit ganska så totalt oinsatt.
Jag och sambon, båda 29 år gamla, bor i hyresrätt och vill så snart som möjligt köpa ett hus i Uppsalatrakten (det kommer att bli dyrt vare sig vi vill eller inte, men vi satsar på att hålla det på en någorlunda rimlig nivå, så en bra bit utanför stan lär det bli).
I dagsläget så har jag ungefär 100 000 kr i fonder som mina föräldrar sparat ihop till mig (Swedbank Robur Allemansfond Komplett).
I övrigt har jag ca. 50 000 på ett sparkonto hos Länsförsäkringar med 0% ränta, sambon har ca. 30 000 i samma lösning.
Vi har nu äntligen för första gången båda två lön varje månad (tidigare har alltid en av oss pluggat eller så) vilket gör att vi nu känner att vi har jättemycket i inkomst och då vill vi snabbt styra upp sparandet så att vi inte omedvetet anpassar oss till den lyxen! Lönerna är på 30 000 & 26 000 i månaden före skatt. Förra månaden sparade vi 21 000 kr tillsammans, men det var möjligt pga. en liten extrainkomst också. Jag tror dock utan problem att vi kan spara minst 16 000 kr i månaden totalt, ev. mer.
Vi har i dagsläget inget pensionssparande förutom det man får via arbetsgivaren utan att behöva engagera sig.
Jag försökte att höra med min bank (Länsförsäkringar) för att se vad de hade för råd att ge, men blev lite besviken. De sa typ bara “spara på i ett år ni så får vi se sen” och att andra sparformer än vårt konto utan ränta inte ens var värt att orka bry sig i. Jag frågade även om pensionssparande och då sa hon att vi kan ju välja att bara fokusera på att spara till hus nu och att ta det där med pension sedan. Hon tyckte även att det är ett stort steg att gå ifrån hyresrätt direkt till att köpa hus, och det är det ju, men omöjligt kan det inte vara? Vi har iaf inte särskilt dyr hyra på vårt nuvarande boende, vilket jag ser som ett plus. Klart man kunde köpa en lägenhet nu och hoppas att den går upp i värde, men man vet ju aldrig, och det är ett jäkla bök att hålla på med, särskilt när vi ändå vet att vi vill bo i hus.
Jag tänker mig att vi kommer att behöva spara minst till nästa sommar för att få till en kontantinsats samt ändå ha kvar en buffert samt pengar till alla andra omkostnader ett hus innebär (man blir yr bara av att tänka på allt!).
Fråga 1: Ska jag låta mina fonder ligga kvar som de är ett tag till eller sälja av dem? Hur nära ett husköp borde man sälja? De kan ju gå ner… Men också upp 
Fråga 2: Pensionssparande - det känns ändå som att man skulle vilja påbörja något så snart som möjligt p.g.a. “ränta på ränta- effekten” som jag nu har förstått är bra. Samtidigt vill man ju inte gnaga bort för mycket från vad som istället hade kunnat gå till en kontantinsats… Är det vettigt att lägga 500 kr i månaden till detta “bara för att” och sedan höja den summan längre fram? Måste man avsätta ett startkapital om man vill “starta en pengamaskin” för detta eller kan man bara börja med en femhundring i månaden?
Strukturen jag tänkt mig på det hela efter en del läsande här på bloggen är:
- Vi skaffar 2 st Preem-kort och sätter över minst 15 000 kr var på dem. Det blir ränta på pengarna och detta kan också fungera som våra “buffertsparanden”. Kan också samla bonus på kortet. Viktigt att se till att fylla på kortet i tid så att de 15000 alltid ligger där och tickar ränta även när man handlar.
- Vi startar varsin “pengamaskin” för våra pensionssparanden i Avanza
- Vi öppnar varsitt sparkonto med ränta (med eller utan bindningstid?) i Avanza för “målsparande” till kontantinsats
- Vi har kvar vårt gemensamma sparkonto i Länsförsäkringar för ett mindre “nöjessparkonto” som vi gemensamt sparar 1000 kr i månaden på sedan tidigare
- Om jag säljer fonderna sätter jag in pengarna på mitt målsparande-konto hos Avanza?
Puh, vilken uppsats! Men så många funderingar!! Även om ingen orkar svara så var det ändå skönt att få skriva av sig allt detta och lindra stressen lite (ber om ursäkt för att det blev så långt!). Mottager med glädje alla eventuella svar, kommentarer och synpunkter!
Tack!