Spara till eget hus

Tjena tjena!

Har varit på detta forum en längre period men inte registrerat mig, varför vet jag inte men skulle vilja tacka er alla för alla tips samt all information det gett mig och min sambo det senaste året!

Nu till min fråga ( samt lite story )

Jag och min sambo fick vårat första barn i år, vi är i 30 års åldern. Vi har haft större delen sparat på vanliga bank konton till resor hobby grejer m.m man kan säga att vi levt från lön till lön och inte tänkt på framtiden så mycket vilket man får sota för nu men bättre sent än aldrig! så tänket kring pengar har skiftat otroligt sen jag fann den här sidan.

Våra inkomster tillsammans är ca 60k efterskatt
Utgifter 13~k totalt tillsammans 2 bilar, hund,barn,försäkringar,hyra

(Min sambo blir mamma ledig till 2025 så inkomst tills 2025 blir 35k~)

I nuläget har jag ca 100k sparat på avanza i avanza zero 30% / avanza global 70%

Vårat mål är att kunna ha en kontantinsats inom 1 till 2 år, är det mer värt att ha pengarna på ett ränte konto eller fortsätta som jag gjort? Eller delat upp insättningar med 50/50 ränta/index fond?

Planen just nu är sätta in 15-20k i månaden till hus sparandet

Fråga nr2, hur gör ni/skulle ni göra om ni vore i våran sits?

Om sparhorisonten är 6 mån (1/2 år) så är sparkonto det rätta. De fonder som du har kommer ha en ganska begränsad uppsida men de kan tappa 20%, hur skulle det kännas?

3 gillningar

Välkommen till forumet som skribent! :smiley:

Jag förmodar att ni menar 1-2 år (ett till två) och då säger jag fasträntekonto. Ni sparar mycket och det vill ni inte riskera så att handpenningen plötsligt inte räcker.

2 gillningar

1 till 2 år, jag som formulerade mig dåligt :sweat_smile:

Det är det jag tänkte också om det är värt eftersom det är sådan kort period att det lätt kan gå åt fel håll även om det gått bra tidigare år så är det ju ingen garanti för vad de 2 kommande år har o erbjuda.

Får man fråga hur fasen 13k i utgifter räcker till 2 vuxna, barn, hund och 2 bilar?

Tack och ja precis! Om man kör på räntekonto påverkas det olika beroende på insättningar man gör ? T.ex jag säljer av de fonder jag har nu och lägger allt på räntekontot, och har 100k, för in 20k nästa månad och sen 20k månaden efter det osv blir den effektiva räntan på mitt sparande drabbad beroende på när jag sätter in pengarna

Försöker formulera mig så det är förståeligt :sweat_smile:

Betalar 5.2k inkl el i hyra 2a 60kvm

Bilarna är köpta volvo v90 2007 citroen c4 2009, lagat o servat dom själv så underhållet kostar mer tid än pengar

Har mat konto på ca 5-6k per månad i snitt resterande är på försäkringar m.m

Köpt allting secondhand till bebisen så kostnaden som varit senaste månaderna har varit betydligt högre än vad som är nu men
13k var fel nu när jag kollade va närmare 15k så lär nog räkna om imorgon igen jobbat 9 dagar så skyller på det :sweat_smile:

Blir i snitt 1 tankning per bil i månaden men lär tyvärr ha 2 då vi båda jobbat skift

1 gillning

Ska du få mest ut av vanlig ränta på konto så ska du ha fasträntekonto. Då sätter du in en summa och sedan är det kontot låst under bindningstiden. Men ingenting hindrar dig från att starta ännu ett konto en månad senare så länge du uppfyller kravet om minimiinsättning. På varje kontot tickar räntan på efter de villkor som rådde vid starten.

Hängde du med? :smiley:

1 gillning

Omöjligt att besvara om du inte skriver vad du tänker att huset ska kosta? Eller kanske i ditt fall mer vad storleken på kontantinsatsen ska vara

1 gillning

ah okej då förstår till och med jag :joy: ! det ska jag diskutera med min sambo, lät ju riktigt intressant!!

instämmer helt! glömde lägga till det igår, blev för ivrig igår, men priserna på hus vi kollar på / är intresserad går från mellan 1.5-2.5 m, så kontantinsatsen vi vill öppnå är 500k (totalt) på 2 år, och vi har runt 100k just nu idag!

om vi säger att om 2 år vi hittar vårat “dröm” hus för 1.5m så kommer “överflödet” av kontantinsatsen gå till renoveringar/byggen istället från vår andra sparanden.

Hittar vi hus för 2.5m och det är som “vi vill ha det” med mindre renoveringar som tapetsering/målning så går det från vanliga sparandet,

om det blev nå tydligare av det!

vi planerar på gå in med 15% och belåna 85%

1 gillning

Tänk bara på att det mest är värdebevarande. Det innebär ju att man varken förlorar eller vinner på att ha pengarna där. Man motverkar s a s inflationen.

500k över 24 månader är ju ungefär 20k i månaden, så med den sparkvoten ni planerar att hålla tycker jag att fasträntekonto låter rimligt. Att investera dessa 20k varje månad och att sedan om t ex 20 månader drabbas av en 50%-ig nedgång skulle vara förödande för era drömmar. Uppsidan finns såklart också, men ska vi räkna med genomsnittlig avkastning på 7% så kan ni potentiellt tjäna 47k på två år. Testa gärna själv här:

I min värld är det inte värt risken för att dra in mindre än 1/10 av det ni anser er behöva.

1 gillning

Så enkelt räknat är väl 16 666,66kr sparat per månad i 24ånader = 400.000kr + 100.000kr startkapital.

Hitta en bank som har insättningsgaranti, fria uttag och en bra nivå på räntan. Mitt standardsvar på vilken bank man skall spara i är SBAB. Räntan på kontot kommer varriera, och ibland får man några punkter mer eller mindre beroende på vilken bank man har. Men jag uppskattar SBAB för att de är good enough på räntan, har bra app/sida och är smidiga när man vill flytta runt pengar. Inte bäst, inte sämst, men stabila och good enough.

Att peta in på börsen kan betyda att ni når målet om 1,5år istället. Men det kan också betyda att det tar 5år att komma dit. Kör inte börsen om ni inte är OK med det, kör på ränte-konto.

2 gillningar

fick bli ett räntekonto! öppnade på avanza just för enkelheten nu men ska läsa på lite och se om det finns några som ger bättre %

vi övervägde vinsten/förlusten som vad möjligt på börsen och kör på det “säkra” kortet istället!

3 gillningar

yes! ska kolla upp sbab, körde på avanza nu då jag hade fonderna där men ska ta en kik på sbab!

precis vi övervägde om det var värt o kanske tjäna lite på det eller om vi får i värstafall vänta några år extra och vi kör på the “safe card”!

1 gillning

Tack så mycket för alla svar & tips uppskattas otroligt mycket!!!

3 gillningar