Sparberoende - hur hanterar man det?

Jag kan direkt känna igen mig i det här. För mig har det gått mer i perioder att jag måste ha in varenda krona på mitt ISK och jag ska optimera och ändra fondval hit och dit. Som nån slags besatthet.
Och är rent av rädd att spendera, för då når jag ju mina mål senare.

Det jag gjort / aktivt försöker göra är att tex vintertid så ställer jag av min bil och på så vis kan jag spara några tusen extra varje månad några månader om året.
Sen kan jag ha en månad där jag sparar in på kosten och både försöker leva sparsamt och hälsosamt genom att äta mindre och bättre = billigare.
Sen vissa månader väljer jag att leva lite bättre , unna mig mer godsaker , hämtmat etc. För att jag redan bestämt att denna månad ”är det tillåtet”.

Men för det som hjälp mig mest är golfen, då har jag tvingats investera i utrustning och diverse prylar.

Även om jag försöker snåla så gott det går med säsongskort som arbetsgivaren betalar osv så får jag spendera pengar på nåt som ger mig glädje nu !

X antal tusen på ett gäng klubbor som ger mig lycka idag och flera år framåt jämfört med x tusen i en global indexfond som kanske ger mig nåt värde längre fram. Om historien om börsens tillväxt upprepar sig det minsta så har jag definitivt råd att unna mig saker nu, och det har du också !

Man behöver inte gå all in, särskilt inte om man mår dåligt av det. Men jag förstår att det är svårt.

1 gillning