Sparhorisont minst 5 år. Fortsätta månadsspara i fonder eller placera på annat sätt tills vidare?

Jag har i flera år lagt undan några tusenlappar varje månad i några billiga indexfonder och tänker inte röra pengarna förrän om tidigast 5 år. Frågan är om jag ska fortsätta pumpa in pengar i mina fonder varje månad eller om jag tills vidare ska sätta dem på ett sparkonto?
Med andra ord, tror ni börsen fortsätter sjunka närmsta månaderna?

Min bonusfråga blir: Jämfört med idag (slutet på februari) tror ni börsen ligger på plus om 5 år?

Välkommen hit! :slight_smile:

Fortsätt pumpa. Jag tror absolut att vi är upp sett över en femårshorisont. Men de närmaste månaderna blir en skakig resa.

1 gillning

Om börsen fortsätter gå neråt. Då ska du investera mera. Du köper bara in dig billigare och billigare.

Köp billigt, sälj dyrt!

1 gillning

Enig med de andra att just nu när det sjunker så blir det bara billigare och billigare att köpa aktiefonder. Däremot skulle jag kanske börja vikta om lite mot sparkonto eller räntefonder. Jag skulle inte ligga i 100% aktier om jag ska använda pengarna om 5 år redan. Gillar tumregeln om 10% aktier per år i sparhorisont.

1 gillning