Investerings strategi

Hej. Jag har precis sålt min lägenhet och flyttat till billigare boende.
Innan sommaren kommer jag få en större klump pengar som jag tänker investera för att låta växa i minst 10-15 år. Eftersom börsen går upp och ner så är väl ofta rådet att investera varje månad. Hur ska jag tänka? Normalt så dippar ju börsen ganska rejält typ en gång om året, jag vill ju inte sätta in allt för att sen i värsta fall tappa kanske 10-15% snart därefter. Ska jag sprida ut det över tid, vänta på en dipp eller bara sätta in allt direkt? (Tänker fonder i olika riskgrupper).
Tacksam för era tankar.

Jag förespråkar att investera allt på en gång men det beror nog på hur man är som person. Tycker du det känns jobbigt att veta att det kan sjunka i värde direkt efter så är det bättre rent mentalt att investera in det som ett månadsspar.

Kolla in Basportföljen eller Globala Barnportföljen här på forumet för att få inspiration till portföljer för långsiktigt sparande :slight_smile:

Jag tänkte så att om det går upp ångrar du att du inte lagt in allt, och med såpass lång spar horisont så kommer det gå upp och ner.

Här fanns ju svaret!
Det får bli allt på en gång minus buffert, njuta av livet investeringar i hus, resor mm.
Så om (när) börsen går ner så badar jag i poolen till den går upp igen…:slight_smile:
Återstår bara fördelningen. Ska läsa vad som rekommenderas

Vill höja ett varningens finger för att du kan få russinfingrar då. Kan ta upp till 10 år eller mer :slight_smile:

Vad hade du gjort då?

Fortsätta månadsspara när det ändå är rea på börsen :slight_smile:

70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

1 gillning

Gått upp ur poolen :joy:

1 gillning

Han menar bara att ner kan den gå lång tid, men fortsätt pynta in mer bara och till pensionen kommer det med sannolikhet ha gått upp.

Ja det kontinuerliga sparandet kommer att fortsätta oavsett!