Hej, har någon möjlighet att utveckla varför man ska ha ett sparkonto / buffert konto på annan bank? Finns det andra argument än att man kan få en högre ränta på ett annat ställe? Tack på förhand!
Förutom högre ränta och en till insättningsgaranti utöver din primära bank så är det en extra tröskel för att ta ut pengarna i onödan
Nja. Jag skulle väl säga att räntan är det främsta, och det rätt stora, skälet.
Det bästa kontot ger 4,1% just nu (Morrow) och det matchar definitivt inga storbanker.
För mig som har provat att skapa ett buffert sparande på storbanken jag använder till vardags och misslyckats gång på gång.
Antagligen för att det har varit för lätt att flytta pengarna till kortkonto så är det mest för att som @Ackan säger:
Att man sen får mer ränta på den andra banken (jag använder Borgo, 3.9% just nu) är bara ett plus för min del ![]()
Toppen, tack för alla svar
! Nu skall jag byta sparkonto.
Mest en psykologisk aspekt förutom möjlighet till bättre ränta. Man ska helt enkelt undvika nalla från bufferten till saker som inte borde beröra bufferten. Har man den på annan bank så tar det någon dag att föra över pengarna och det blir därför svårare att spontanköpa något för buffertpengarna.
Ja, så är det ju, men en buffert vill jag samtidigt ha väldigt lättillgänglig. Alltså att jag kan komma åt pengarna med en enkel överföring som tar två minuter.
Själv kör jag både och. Blir inte så stor “kostnad” att ha en liten buffert på lönebankens sparkonto också.
Ja, jag har ju också “både och” egentligen
jag har ju faktiskt min “minibuffert” på storbanken med.
Här beskriver jag mina konton ![]()
Jag gör exakt likadant
Bufferten är egentligen uppdelad lite överallt. En minibuffert på samma bank som jag har kortet, en större buffert på annan bank, samt lite i räntefonder/lågriskportföljen på isk.