Ni som har er buffert i ett sparkonto. Har ni bundit kapitalet eller har ni fria uttag? Om ni har fria uttag kapitaliseras er ränta årsvis eller månadsvis? Och hur resonerar ni kring det?
Buffert på sparkonto
Bundet 3 månader
Bundet 6 månader
Bundet 12 månader
Fritt, månadsutbetalning
Fritt, årsutbetalning
0röster
Själv så har jag min buffert på Lunar där de har en god ränta och jag har alltid tillgång till mina pengar. Två bra mervärden som jag upplevde var att de inte hade valutapåslag på uttag utomlands samt att de kapitaliserade räntan månadsvis. Det sistnämnda är jag osäker på om det faktiskt gör skillnad utöver känslan av att se kapitalet växa varje månad.
I och med att Lunar börjar ta betalt för att slippa valutapåslaget utomlands så blir det de facto minskad ränta. Vilket har nu fått mig till att börja reflektera och undersöka alternativ.
Måste jag verkligen ha tillgång till mina pengar direkt om jag kan betala med kreditkort och sedan lösa det med bufferten? Har ni någon gång råkat ut för en situation där ni behövde direkt tillgång till bufferten utan möjlighet till varken faktura eller kreditkort?
Fria uttag. Har en flytande buffert och för in&ut pengar regelbundet. Tycker ”buffert” bör vara lätt tillgänglig, annars är det lite kontraproduktivt tycker jag, iallafall för mitt syfte.
Jag har både ett konto med fria uttag och ett bundet, 12 månader, konto. Det bundna kontot räknar jag mest som en buffert som jag inte rör om jag inte behöver. Det kan vara bundet med en lite högre ränta eftersom jag förmodligen inte behöver röra pengarna men det mesta jag kan förlora om jag behöver pengarna är räntan.
Jag håller med angående lättillgängligheten. Saken är att jag är osäker på hur lättillgängligt det behöver vara för mig.
För min del är bufferten om något går åt helvete med pukor och trumpeter. För en del år sedan när mitt ekonomiska sinne kanske inte var det skarpaste så råkade jag ut för ett missat hemflyg. Som tur så var det en i sällskapet som hade medel att stå för nya flygbiljetter till oss. Där hade det verkligen varit skönt med en lättillgänglig buffert.
Idag hade jag tagit det på kreditkortet och sedan haft tid på att få ut pengarna från bufferten.
Jag säger inte att det är fel att binda. Jag förklarade bara hur jag resonerar. Men i allra värsta fall om du inte får tillgång till bufferten, finns ju kreditkort tillexempel som du säger. Jag har mer mitt buffertkonto som hållplats.
Jag kör beloppet för alla mina fasta kostnader för en månad på ett vanligt Swedbank sparkonto helt obundet och kan överföra fritt när de behövs.
Sen åker exakt allt annat som inte ska användas i min budget under månaden rakt in på Lysa ISK.
Om något större händer som gör att jag måste sälja fonderna (ingen lön kommer in, katt blir sjuk etc etc), så räcker bufferten de få dagarna jag måste vänta på att Lysa överför pengarna till mitt konto .
Har ni någon gång råkat ut för en situation där ni behövde direkt tillgång till bufferten utan möjlighet till varken faktura eller kreditkort?
Har inte råkat ut för någon sådan situation men jag tänker lite så här: det finns sånt som vi vet, sånt som vi vet att vi inte vet och slutligen sånt som vi inte vet att vi inte vet… Dvs jag tänker att en sådan situation där en lättillgänglig buffert behövs kan vara något jag inte kan förutspå förens den hänt.
Man annars gillar jag bufferten som en möjlighet att till exempel vara arbetslös en tid utan att behöva nafsa på mina investeringar.