Jag har ett hus utan lån och indexfonder och ett sparkonto på 100k jag funderar på varför jag egentligen ska ha såpass mycket på ett sparkonto när jag inte har några lån. Skulle nåt krångla så skulle jag tex kunna låna 100k och sluta spara på mina indexfonder (8000 i månaden) och betala av lånet och starta mina indexfonder efter sen igen tänkte att det är bättre att ha pengarna investerat eller tänker jag galet?
Så kan man såklart göra! Allt är ju personligt vad man känner sig bekväm med.
Själv tycker jag det känns väldigt tryggt och bra med buffert på sparkonto trots att jag bara hyr bostad. Vill inte sälja av värdepapper för att betala av eventuellt lån som skulle behövas tas när man behöver kontanter snabbt.
Kan du spara så mycket som 8000kr i månaden så känns det ju spontant inte som att alternativkostnaden för buffert på sparkonto är så farlig. Visst, 100k investerat istället för sparkonto blir väldigt mycket pengar på lång sikt men personligen skulle jag inte känna mig bekväm med det. Är hellre utan den avkastningen till förmån för snabbåtkomliga pengar på sparkonto när det behövs.
100.000 kronor är inte mycket. Ha pengarna beredda på ett sparkonto ifall något händer.
Jag tycker det är skönt att ha en fin slant på bankkonto som en liten kudde när det blåser.
Jag bor själv i en lägenhet som jag betalat av lånet på samt är riktigt billig i drift (kan gå runt på minimumlön om det skulle krisa sig)
Ändå väljer jag att alltid ha 1-2 års utgifter på mitt bankkonto den delen som går över ett år binder jag dock med lite ränta.
Jag är medveten om inflationen men tycker ändå det är värt det denna buffert gör att jag ej blir lika “orolig” över min aktiefonder när dom svänger ner.
Jag kommer behålla mitt sparkonto men skulle börsen djupdyka så kanske sparkontot ryker men då får det bli en stor nedgång. 1 till 2 års utgifter det låter väldigt mycket men jag håller med dig det är skönt att ha lättillgängliga pengar