Omröstning: Vad är för mycket pengar på bankkontot?

Sparekonomer säger i media att vi inte bör ha så mycket av vårt kapital på sparkonto, särskilt nu i inflationstider. Men de specificerar aldrig i reda kronor vad för mycket är. Därför kommer här en undersökning. Säg att det handlar om en barnfamilj som bor i radhus.

Vad är för mycket pengar på vanligt sparkonto?

• 50 000 kr
  • 100 000 kr
  • 200 000 kr
  • 500 000 kr
  • 750 000 kr
  • 1 000 000 kr
  • 2 000 000 kr
  • 5 000 000 kr
  • 10 000 000 kr

0 röster

Oj, förvånad över svaren. Jag tycker nog 50k var för mycket. Själv har jag 10-15k i buffert på nollräntekonto så tänker att 20k hade räckt gott som buffert för ett par/familj. Vad ska man med resten till? Såklart det finns mer så fort lönen kommer in men det mesta försvinner med fasta utgifter som dras några dagar därpå.

EDIT: jag är dumihuve, tänkte på nollräntekonto på typ lönebanken…

5 gillningar

Tycker det hänger på hur stor andel av din networth det är, och även i relation till dina månatliga utgifter.

8 gillningar

Om vi med bankkonto menar buffert (d v s inte pengar för planerade inköp) så skulle jag säga allt över 2-3 månadsutgifter, i mitt fall ca 48k

1 gillning

Det hänger mycket på hur höga utgifter man har . Rörliga oväntade och fast kostnader . Det är så olika och blir jätte svårt få rätt bild i omröstningen :person_tipping_hand:

2 gillningar

Här tänker jag både buffert för oväntade utgifter och pengar för konsumtion inom något år, alltså periodiserad konsumtion som @janbolmeson brukar säga. Typ nästa års Thailandsresa, pappas nya HiFi-anläggning eller julklappspengar.

Min uppfattning är att detta är nog ganska individuellt från hushåll till hushåll. Vi alla har olika förutsättningar, vissa vill ha en extrem trygghet (i.e. mycket pengar på sparkonto) vs. andra som vågar lite mer och placerar pengar i fonder/aktier.
Dock ser jag själv kanske inte syftet med dessa summor på >500kkr på vanligt sparkonto, annat än att dessa är öronmärkta för specifik konsumtion inom närtid.

Men som sagt, tror det är lite olika parametrar och aspekter som spelar in här. T.ex. är 2 miljoner SEK på sparkontot mycket om man planerar att köpa lägenhet/hus inom närtid? Själv skulle jag inte tycka det (jo det är mycket pengar såklart…), men då dessa specifikt ska användas för inköp av bostad ser jag hellre att man säkrar värdet än riskerar dessa på börsen.

Mvh,

2 gillningar

Jag bor inte i radhus och har inga barn, men när jag har tillräckligt med andra likvida tillgångar tycker jag att utgifter för en månad på bankkontot räcker, och när jag inte har det tycker jag att en årsutgift på banken är rimligt.

3 gillningar

De specificerar inte heller vart man ska placera pengarna istället…

3 gillningar

Hade du frågat för två veckor sen hade jag sagt 50k. Men nu kryssade jag för 100k.

Har själv en buffert på cirka 15k, men med ökade kostnader för hyra, el och mat, så kommer jag nog satsa på uppåt 100k. Även som hyresgäst.

Förra gången högern styrde så var det totalt kaos inom trygghetssystemen, så jag tar höjd för försämringar. Hoppas bara det sköts smartare än sist, för det vara katastrof för många. Inklusive mig.

:crossed_fingers:

4 gillningar

Placerat i värdepapper som fondrobot. Eller överkurs: fastigheter som du äger och hyr ut.

Jag tycker inte att det går att svara på, det beror på många olika saker.

Om man är miljardär tycker jag nog att 10000000 på ett sparkonto kan vara rimligt. Har man bara några hundratusen så är nog så lite som möjligt på sparkonto det bästa, hur mycket det är beror på vilka utgifter man har.

Jag kan tycka att 6 månaders utgifter bör man ju ha. Sedan vilken summa det handlar om beror ju helt på hur ens livssituation, lön och utgifter ser ut.

Tack för råden, men jag har full koll på mina portföljer.

Jag syftade på att jag har sett flera “sparekonomer” på senare tid som sagt att man inte ska ha pengar på bankkonto nu när inflationen är hög, utan att kommentera var de tycker att folk ska lägga pengarna istället. Meningslöst mediainnehåll.

2 gillningar

Mmm. Det blir ett ganska meningslöst råd när de inte vet hur det aktuella hushållets ekonomiska situation ser ut.

Om man inte ska ha pengarna på kontot, vart ska man göra av dem då? Börsen/fonderna har jag förlorat betyderligt mer på med minus sista åren…

Någon som vet vad som föreslås?

Allt över noll kr. Jag tömmer kontot dagen innan lön och köper aktier och fonder. (Brukar vara runt 10k)

De brukar rekommendera aktieindexfonder för sparande på lång sikt. Men jag håller med om att vi just nu saknar placeringsalternativ på det medellånga perspektivet. När räntan har stabiliserats på en högre nivå kanske räntefonder kan bli aktuellt igen.

Precis. Det är ju inte så att börsen går på räls direkt. Det är ett fånigt råd i nuvarande situation. Tycker de kanske att man ska köpa upp pengarna istället? Jag är rätt trött på all gammal skåpmat från sparekonomerna, de låter som en grammofonskiva som har hakat upp sig.

1 gillning

Ja, exempel är 400 kkr som ska användas om 4-5 år. Hälften i global indexfond ger 200 kkr kvar på på sparkonto. Bundet 1, 2 eller 3 år ger mellan 2-3%. Det känns som att det är “för mycket på kontot”. Samtidigt är det kanske inte så kul att smacka in allt i index och efter 5 år säga nej till en bostad alt. sälja till förlust pga. större nedgång.

Jag antar det handlar om riskvillighet. I exemplet ovan finns redan en buffert…