Sparkonto med månadsränta?

Sålde nyligen av en ansenlig mängd fonder för att använda som kontantinsats till ett boende. Så nu ligger det kontanter på mitt ISK på Avanza.

Förhoppningsvis kommer jag använda pengarna inom kort men man vet aldrig, det kanske dröjer 2, 6 eller 12 månader. Det finns ju en del sparkonton med ca 1% ränta med fria uttag men det är lite svårt att se om det betalas ut per år eller månad? För annars är det ju knappt lönt att flytta tänker jag. Och det är ju lite känsligt när man börjar flytta stora summor med tanke på penningvätt och sådant.

Någon som känner till något sparkonto med fria uttag och månadsränta?

De betalas ut per månad. Har både Collector och Santander via Avanza. Likadant för båda.

Sevenday
Qliro
Klarna
Komplett

1 gillning

Jag använder Lunar och Klarna. Lunar har 1,05% ränta och Klarna har 0,9%. Båda betalar ränta varje månad.

Om du är intresserad av Lunar, låt mig skamlöst dela min inbjudningslänk:
https://lunar.onelink.me/YUrh?pid=Referral&c=r250_november&af_click_lookback=30d&af_web_dp=https%3A%2F%2Flunar.app%2Fse%2F%3Futm_source%3Dr250_november-3044ab9c-8f8e-41c9-9e0e-cd7de69e85fd&af_ad=3044ab9c-8f8e-41c9-9e0e-cd7de69e85fd

1 gillning

Oavsett om det betalas ut per år eller månad kommer du få samma belopp bara utbetalat på olika tidpunkter om det sker per år eller månad…

På inlåningskonton förekommer tre vanliga räntemodeller. Vilken modell som används är beroende av vilken typ av konto det är fråga om. Genom att välja en viss räntemodell kan banken till exempel premiera ett beteende som innebär att bankens kostnader hålls nere. Det gör man då genom att erbjuda en bättre ränta om kunden gör få uttag.

• Dag-för-dag-ränta innebär att räntan beräknas på det saldo som varje dag finns på kontot.
  • Lägsta-saldo-ränta innebär att räntan beräknas på månadens lägsta saldo. På de pengar som kunden rör under månaden ges vanligen en låg ränta (i vissa fall ingen ränta alls). På det lägsta saldot, dvs. de pengar kunden inte rört under månaden, ges däremot en förhållandevis bättre ränta. Lägsta-saldo-ränta är en vanlig räntemodell för sparkonton där banken vill premiera liten rörlighet (få uttag) på kontot.
  • Skiktad ränta/räntetrappa innebär att räntan beräknas med olika räntesatser i olika beloppsintervall. En högre ränta betalas när saldot på kontot är över en viss nivå. Det förekommer både att den högre räntan ges på kontots hela saldo och endast på den del av saldot som ligger över gränsen. Den modellen används oftast på konton där banken vill premiera höga inlåningssaldon. Vanligen har denna typ av konton även uttagsavgifter för att uppmuntra liten rörlighet (få uttag) och höga saldon på kontot.

Det förekommer att två eller fler av räntemodellerna tillämpas samtidigt på ett inlåningskonto.

1 gillning

Tack för alla tips och hjälp! Vet inte om man vågar ta en nischbank, även om det finns insättningsgaranti så är det segt om det tar tid.

Om du avslutar kontot när du tar ut pengarna så får du ut även årsräntan minus skatt. Då spelar det ingen roll om räntan beräknas månadsvis eller årsvis.

Använd Klarna. Det gör vi. Inget litet företag direkt. 0.9% obundet.

2 gillningar

Flyttade pengarna till Klarna igår och idag fick jag mejl att räntan är sänkt till 0.85% :stuck_out_tongue:

Deras affärsidé börjar Klarna. :rofl:

3 gillningar

Blir inte ränta på ränta-effekten större om du har en utbetalning månadsvis jmf med årsvis? Har antagit att räntan på årsbasis inte är med i den mängden som man får ränta på på kontot?

Från din länk:

På inlåningskonton lägger bankerna oftast till årets ränta i anslutning till årsskiftet. Kontots saldo ökar alltså då. Räntan kommer därefter att beräknas på hela beloppet (kapital + ränta) och den så kallde ränta-på-ränta-effekten uppstår.

Det beror hur månadsräntan räknas ut. Bankerna anger årsränta i sin marknadsföring, men i praktiken räknar de ofta ränta varje dag. Annars skulle man inte få ränta på pengar som varit på kontot endast del av året. Eftersom det finns olika sätt att räkna ut räntan för enskilda dagar har man uppfunnit begreppet effektiv ränta som är ett standardiserat sätt att räkna ut årsräntan utifrån dag-för-dag-räntan. Om du vill jämföra räntan på olika banker skall du alltså titta på den effektiva räntan snarare än den som anges i marknadsföringen.

2 gillningar

Kan man undvika att få ett kort? Eller är det ett debit så det går att lägga i en låda?

Jo. Om räntan kapitaliseras varje månad så ökar ju kapitalet i samband med detta. Alltså beräknas räntan för nästa månad på ett något större belopp än månaden innan. Om räntan inte kapitaliseras varje månad så sker ränteberäkningen på ursprungsbeloppet (om du bara gjort en insättning dvs.).

1 gillning

Debit så du kan stoppa i låda

1 gillning