Hej, jag är ny på detta forum och vill gärna ha råd av er.
Om du som pensionär har en buffert/sparpengar som helst ska räcka 10-15 år som ett komplement till (den magra) pensionen, var växer den bufferten bäst? Och till låg eller ingen risk?
Är det vanliga sparkonton eller ska man välja ett investeringssparkonto?
Jag har kollat på Klarnas sparkonton, som i dagsläget ger ganska bra ränta, även på Flexkontot där pengarna inte är bundna.
Jag vet inte så mycket om ISK och tar gärna emot info från er om för- och nackdelar. Och vilken typ av fonder man ska välja för låg eller ingen risk.
ISK är en kontoform med annan beskattning på de värdepapper man har i det.
ISK är inte till för att ha likvider (rena pengar). Det kostar bara skatt och du får ingen ränta alls. I princip kostar det dig pengar att ha kontanter (likvider) på ett ISK.
Pengar till ingen risk ska vara på sparkonto, med insättningsgaranti.
ISK är bättre om pengarna ska växa på några års sikt men det kräver att en tar en del risk. Sparkonton överträffar ju sällan inflationen även om de ger ränta; så länge som det är ett sparkonto som täcks av insättningsgarantin är ju dock fördelen att det är utan risk så det är lämpligt för pengar som ska användas den närmaste tiden.
Ett alternativ som kan vara bra att kolla på är att använda en fondrobot. Med en bra fondrobot behöver du inte välja enskilda fonder utan ställer bara in fördelningen mellan aktier och räntor. För att ta en lägre risk väljer du en högre andel räntor, t. ex. 60 % aktier och 40 % räntor som brukar kallas för nybörjarportföljen här.