Sparpengar placera i fastighetslån

Är det någon som har erfarenhet av att placera sparkapital i fastighetslån med bra ränta ca 12% årlig avkastning

Hej och välkommen till forumet.

Jag har ingen erfarenhet av detta, men frågan du behöver ställa dig själv är, vem tar fastighetslån som har en ränta på ca 12% och vem lånar ut pengar till någon som behöver en ränta som är ca 3-4X nuvarande listränta.

Svaret är folk som inte kan få bättre lån och de som försöker sko sig på folk som inte kan få bättre lån. generellt sett är hög ränta = hög risk → håll dig borta.

Oklar fråga.

Till att börja med, att gå från vad jag förmodar är sparkonton till investering i fastighetslån (där jag antar att du menar lån för förvärv, byggkrediter och liknande) är en kolossal skillnad i risk. Det är två helt olika tillgångar som inte är direkt jämförbara.

Men ja, det finns ett flertal här som investerar i fastighetsrelaterade projektlån och liknande på t.ex Kameo med god nettoavkastning. Det är dock en investering som man ska förstå innan man ger sig in.

12% på en diversifierad portfölj är dock knappt något du hittar idag, och om du gör det så är du väldigt långt ut på riskskalan. Investera i enskilda eller ett fåtal lån (dvs usel diversifiering) skulle jag helt avråda från.

1 gillning