Hej, en fundering som jag hoppas på att få veta era åsikter om.
Jag började min sparkarriär med att inventera i en indexfond, Avanza Global.
Sedan kom covid och jag började diversifiera; typ i 20 olika fonder (4 hink principen).
Något år efter det började jag förenkla och kom ner till ca 4 fonder.
Nu har jag bestämt att återigen investera i en global index fond.
Under resans gång har jag fått uppfattningen att det är svårt att investera passivt och skapa en portfölj med olika fonder som inte korrelerar med varandra vid upp och nedgångar.
Givetvis ska man ha kontanter på sparkonto med ränta för kortsiktiga behov/säkerhet.
Uppskattar alla åsikter om ovan resa.
/Daniel