Sparresa och global indexfond

Hej, en fundering som jag hoppas på att få veta era åsikter om.

Jag började min sparkarriär med att inventera i en indexfond, Avanza Global.
Sedan kom covid och jag började diversifiera; typ i 20 olika fonder (4 hink principen).
Något år efter det började jag förenkla och kom ner till ca 4 fonder.
Nu har jag bestämt att återigen investera i en global index fond.
Under resans gång har jag fått uppfattningen att det är svårt att investera passivt och skapa en portfölj med olika fonder som inte korrelerar med varandra vid upp och nedgångar.
Givetvis ska man ha kontanter på sparkonto med ränta för kortsiktiga behov/säkerhet.
Uppskattar alla åsikter om ovan resa.

/Daniel

Hej!

Välkommen till forumet!

För att få synpunkter på din “resa” vore det bra om du kunde berätta något mer om vilka fonder du hade under de olika perioderna och hur fördelningen såg ut i de olika hinkarna.

En spontan gissning utifrån det du har skrivit är att du inte har kommit fram till en strategi som passar dig då du verkar ha bytt med jämna mellanrum. Kan du ha haft för hög risk från början? Du hade enbart Avanza global när pandemin bröt ut och började byta och nu är du tillbaka till enbart en global indexfond.